Noodgrepen bij uitvoering en handhaving UBO-register

Register via Pixabay

In het geval dat een juridische entiteit de UBO-opgave heeft gedaan, maar deze nog niet is verwerkt, kan de meldingsplichtige instelling volstaan met de vaststelling dat de opgave is gedaan, met de uitleg van de cliënt welke UBO-gegevens en onderliggende documentatie daarbij zijn opgegeven. Dat schrijft minister Kaag aan de Tweede Kamer, nu nog lang niet alle entiteiten voor wie dit geldt aan de registratieplicht per 27 maart hebben voldaan.

Kaag: “Dat de opgave is gedaan kan vastgesteld worden aan de hand van de bevestigingsmail van de KVK. Daarbij dient de cliënt de meldingsplichtige instelling te informeren zodra de registratie is voltooid. De meldingsplichtige instelling blijft uiteraard altijd – ongeacht of een juridische entiteit wel of niet (tijdig) aan de registratieplicht heeft voldaan - verantwoordelijk voor het cliëntenonderzoek, waaronder het adequaat vaststellen van de UBO's. Wij zullen de verwerkingstijden monitoren en over deze maatregel in contact blijven met meldingsplichtige instellingen en toezichthouders.”

Op 27 maart waren er nog 323.340 opgaven die door de KvK beoordeeld moesten worden. Deze opgaven worden als tijdig gezien en niet betrokken in de handhaving.

Ontbrekende registraties hebben gevolgen voor de dienstverlening door meldingsplichtige instellingen aan een juridische entiteit, alsmede voor de zogenoemde ‘terugmeldplicht’. Dit laatste betreft de verplichting voor meldingsplichtige instellingen en bevoegde autoriteiten om discrepanties tussen de gegevens waarover zij zelf beschikken, en die in het UBO-register, te melden bij de KVK. Dit terugmeldmechanisme helpt foute gegevens op te sporen en draagt zo bij aan de kwaliteit van het register.

Handhaving

Het grote aantal juridische entiteiten dat niet aan de registratieplicht heeft voldaan heeft gevolgen voor de handhaving. In de uitvoeringstoets bij het wetsvoorstel met betrekking tot het UBO-register is ervan uitgegaan dat 20 FTE incidenteel nodig zouden zijn voor een periode van vijf á zes jaar, en zes FTE structureel. Hierbij is op basis van ervaringscijfers geraamd dat circa 120.000 juridische entiteiten over een periode van vijf jaar niet aan de opgaveplicht zouden voldoen. Naar verwachting zijn dat er op dit moment tussen de 700.000 en 800.000.

Kaag: “Dit betekent dat keuzes moeten worden gemaakt in de handhaving. In dit kader zal de handhaving zoveel mogelijk risicogebaseerd worden ingericht. Dit betekent praktisch dat binnen de beschikbare capaciteit voorrang zal worden gegeven aan handhaving op die juridische entiteiten waar de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme het hoogst zijn. Ten aanzien van deze groep met verhoogd risico heeft handhaving de meeste meerwaarde vanuit het oogmerk van transparantie. Dat neemt niet weg dat de overige registratieplichtige juridische entiteiten eveneens wettelijk gehouden zijn opgave te doen. Deze zijn niet vrijgesteld van handhaving en op deze juridische entiteiten zal steekproefsgewijs gehandhaafd worden.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
UBO's krijgen geen inzicht in identiteit raadplegers UBO-register

UBO's krijgen geen inzicht in identiteit raadplegers UBO-register

Minister Hoekstra geeft UBO's geen inzicht in de identiteit van raadplegers van het UBO-register, ondanks een oproep hiertoe. De minister: "In de brief van VNO-NCW...

VNO-NCW wil verdere aanpassingen UBO-register

VNO-NCW wil verdere aanpassingen UBO-register

Ondanks de verbeteringen die minister Hoekstra van Financiën heeft aangebracht in het wetsvoorstel voor het UBO-register, zijn veel familiebedrijven nog...

UBO-register kost meer dan vijf miljoen

UBO-register kost meer dan vijf miljoen

Het Bureau ICT-toetsing (BIT) is positief over de manier waarop de realisatie van het UBO-register wordt aangepakt, meldt minister Hoekstra aan de Tweede Kamer....

"UBO-register niet passend voor pensioenfondsbestuurders"

"UBO-register niet passend voor pensioenfondsbestuurders"

Het opnemen van pensioenfondsbestuurders in het UBO-register is niet proportioneel in relatie tot het doel. Dat stelt de Pensioenfederatie. De federatie: "Het is...

"UBO-register ondeugdelijk middel"

"UBO-register ondeugdelijk middel"

Behoorlijk wat kritiek was er 22 mei tijdens een rondetafel  in de Tweede Kamer op het UBO-register zoals het kabinet dat wil instellen. Het wetsvoorstel beoogt...

"Wetsvoorstel UBO-register gemiste kans"

"Wetsvoorstel UBO-register gemiste kans"

Een gemiste kans. Dat is de reactie van het Verbond van Verzekeraars op het definitieve UBO-wetsvoorstel dat eind vorige week gepubliceerd is. In het wetsvoorstel,...

UBO-register vanaf januari 2020 in werking

UBO-register vanaf januari 2020 in werking

Vanaf januari 2020 treedt het UBO-register in Nederland in werking. UBO (ultimate beneficial owner) staat voor de uiteindelijk belanghebbende. Ondernemingen en rechtspersonen...