Onduidelijkheden zijn nog geen fraude

Londen bussen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0156) De consument claimt schade door beroving van zijn bagage tijdens een kort verblijf in Londen. Ohra heeft de claim afgewezen en de persoonsgegevens van de consument in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister geregistreerd omdat de claim volgens hem niet is aangetoond en door de tegenstrijdige verklaringen van de consument en zijn reisgenoot een groot vermoeden van fraude is gerezen. De Geschillencommissie oordeelt dat een aantal van de onregelmatigheden door de consument voldoende zijn opgehelderd en dat niet is gebleken van tegenstrijdige of onjuiste verklaringen. Dit brengt mee dat de overige door de verzekeraar naar voren gebrachte onregelmatigheden onmiskenbaar doel moeten treffen om daaraan consequenties in het nadeel van de consument te kunnen verbinden. Dat is niet het geval. De commissie oordeelt dat de verzekeraar moet overgaan tot het doen van uitkering (3.881 euro) en de gegevens van de consument uit zijn interne registers moet verwijderen.

De verzekeraar twijfelde onder meer aan heenreis, overnachting en het formaat van de gestolen koffer.

De commissie: “Met de door de consument gegeven uitleg over de verschillende aspecten is een en ander voldoende opgehelderd, hetgeen, zoals reeds is overwogen, afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de verwijten van de verzekeraar.

“De overnachting en de heenreis zijn voldoende aannemelijk. Over het formaat van de koffer bestond onduidelijkheid en het is begrijpelijk dat de verzekeraar daarover vragen had maar deze onduidelijkheid is in de stukken en op de zitting opgehelderd. De verklaringen over de doorreis naar Spanje waren niet zo tegenstrijdig en onbegrijpelijk dat daaruit kan worden geconcludeerd dat de consument hierover onwaar heeft verklaard. De commissie is van oordeel dat met het wegvallen van deze onduidelijkheden het grote vermoeden van fraude niet voldoende is onderbouwd. Daarbij neemt de commissie mee dat het bestaan van onduidelijkheden op zichzelf onvoldoende is om over een vermoeden van fraude te spreken. Dat geldt te meer wanneer voor de door de verzekeraar geuite vragen een duidelijke uitleg is gekomen. De commissie is daarom van oordeel dat er geen grondslag voor de registratie van de persoonsgegevens van de consument in de Gebeurtenissenadministratie en het IVR (meer) is. De verzekeraar moet deze registratie doorhalen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...