Pensioenfederatie: onderzoek ABN Amro oppervlakkig

Pensioenfederatie logo 2016

De Pensioenfederatie vindt het onderzoeksrapport van ABN Amro oppervlakkig. Volgens het onderzoek van de bank willen Nederlanders af van het huidige pensioenstelsel en willen het vooral zelf gaan regelen. "Maar wie doorvraagt krijgt hele andere antwoorden."

ABN Amro geeft zijn onderzoeksrapport de titel mee 'We willen het zelf doen'. Maar wie doorvraagt, krijgt heel andere antwoorden, aldus de Pensioenfederatie. Zo blijkt uit onderzoek van Motivaction en de Erasmus Universiteit dat driekwart van de mensen juist wél een voorkeur heeft voor een collectief pensioen, zodra zij zich bijvoorbeeld realiseren dat een geheel eigen pensioenpot behoorlijke risico’s met zich meebrengt. Mensen willen dan nog steeds de risico’s die je in je eentje niet kunt dragen met elkaar delen, zoals het risico dat je heel oud wordt (en je geld op raakt) en de risico’s van beleggen.

Een ander verschil tussen het onderzoek van de bank en dat van de Pensioenfederatie, is dat ABN Amro ook directeur-grootaandeelhouders en zzp-ers ondervroeg. Dat zij de voorkeur geven aan een individueel geregeld pensioen, mag niet verbazen, zo stelt de Pensioenfederatie. Het onderzoek van de Pensioenfederatie richtte zich voornamelijk op werknemers die deelnemer zijn van een pensioenfonds. Onder die groep leeft een sterke voorkeur voor een collectief geregeld pensioen.

Eerder schreef Pensioenfederatie-directeur Gerard Riemen al een column met de titel 'Wat wil de deelnemer?' over hoe verschillende typen onderzoeken verschillende resultaten kunnen laten zien.

Reactie toevoegen

 
Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat financiële dienstverlening niet aansluit bij...

Levenactiviteiten ABN Amro Verzekeringen naar NN

Levenactiviteiten ABN Amro Verzekeringen naar NN

NN Group neemt voor 253 miljoen euro de levensverzekeringsactiviteiten over van ABN Amro Verzekeringen (AAV). Deze worden geïntegreerd in NN Life & Pensions....

Geldbelangen wil in beroep tegen rente-op-rente uitspraak Kifid

Geldbelangen wil in beroep tegen rente-op-rente uitspraak Kifid

Stichting Geldbelangen wil via de hardheidsclausule in het Kifid-reglement in beroep tegen de uitspraak dat dat ABN Amro bij een doorlopende krediet met variabele...

ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

Nieuwbouwwoningen voldoen nauwelijks aan de behoeften van de groeiende groep ouderen. Dat concludeert ABN Amro in haar rapport ‘Tekort woningen voor ouderen...

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen...

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

Voorlopig blijft de lage hypotheekrente de woningprijs opjagen, denkt ABN Amro. “Onze prijsraming voor is dit jaar is plus 12,5 procent en voor volgend jaar...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...