Pensioenfederatie: onderzoek ABN Amro oppervlakkig

Pensioenfederatie logo 2016

De Pensioenfederatie vindt het onderzoeksrapport van ABN Amro oppervlakkig. Volgens het onderzoek van de bank willen Nederlanders af van het huidige pensioenstelsel en willen het vooral zelf gaan regelen. "Maar wie doorvraagt krijgt hele andere antwoorden."

ABN Amro geeft zijn onderzoeksrapport de titel mee 'We willen het zelf doen'. Maar wie doorvraagt, krijgt heel andere antwoorden, aldus de Pensioenfederatie. Zo blijkt uit onderzoek van Motivaction en de Erasmus Universiteit dat driekwart van de mensen juist wél een voorkeur heeft voor een collectief pensioen, zodra zij zich bijvoorbeeld realiseren dat een geheel eigen pensioenpot behoorlijke risico’s met zich meebrengt. Mensen willen dan nog steeds de risico’s die je in je eentje niet kunt dragen met elkaar delen, zoals het risico dat je heel oud wordt (en je geld op raakt) en de risico’s van beleggen.

Een ander verschil tussen het onderzoek van de bank en dat van de Pensioenfederatie, is dat ABN Amro ook directeur-grootaandeelhouders en zzp-ers ondervroeg. Dat zij de voorkeur geven aan een individueel geregeld pensioen, mag niet verbazen, zo stelt de Pensioenfederatie. Het onderzoek van de Pensioenfederatie richtte zich voornamelijk op werknemers die deelnemer zijn van een pensioenfonds. Onder die groep leeft een sterke voorkeur voor een collectief geregeld pensioen.

Eerder schreef Pensioenfederatie-directeur Gerard Riemen al een column met de titel 'Wat wil de deelnemer?' over hoe verschillende typen onderzoeken verschillende resultaten kunnen laten zien.

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...