Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

Joost Tieland 2023

“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus Joost Tieland (Brand New Day). Brand New Day verzorgt een van de kennissessies op het VVP Event Pensioen & Vermogen op dinsdagmiddag 19 maart (aanmelden/informatie).

Tieland geeft vast een aantal praktijktips aan adviseurs: “Stel vragen, toon interesse!  Uw klant vertrouwt u en niet zo’n beetje ook. Vergeet niet dat klanten u namelijk betalen voor uw advies en dat is heel wat anders dan ergens gratis advies inwinnen. Met dit vertrouwen komen grote verantwoordelijkheden. U kunt namelijk veel meer voor ze betekenen dan alleen hetgeen waarvoor ze u in eerste instantie inhuurden. Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is. Vragen als ‘hoe bouwen jullie nu vermogen op?’ en ‘hoeveel pensioen ontvang u later?’.  Zo bent u uw klant beter van dienst en levert diezelfde klant u ook nog eens meer inkomsten op.  

“Geef niet alle informatie gratis weg. Tip 1 succesvol in de praktijk gebracht? Gefeliciteerd. Nu nog voorkomen dat u in de grootste valkuil trapt van menig financieel adviseur. En dat is uw kennis gratis weggeven. Het is namelijk heel menselijk om na het stellen van de vragen ook het gesprek aan te gaan en oplossingen aan te dragen. En zeker een vakidioot als een financieel adviseur stapt nogal eens in die valkuil. De kunst is om een gevoel van urgentie te creëren rondom de financiële uitdaging van de klant, zodat deze wordt aangespoord om actie te ondernemen. En verkoop dan uw diensten.  

“Laat u helpen door software. De eerste keer dat we bij onze financieel adviseur zaten ging hij helemaal los met zijn rekenmachine en een blanco vel papier. Ook legde hij ons alles uit over wat we moesten weten over het aanvragen van een hypotheek. Toen we later thuiskwamen en naar dat volgetekende papiertje keken, wisten we denk ik nog maar 50 procent van alles wat hij uitgelegd had. Dit is zonde want hierdoor gaat de klant achteraf nog veel tijd kosten door de vragen die gesteld worden. Laat u dus helpen door goede klantgerichte software die niet alleen alles doorrekent, maar het ook nog eens op een begrijpelijke manier overdraagt.“

Adviseur van de toekomst

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van Brand New Day tijdens het VVP Event Pensioen & Vermogen. Na een korte introductie van Brand New Day, neemt Schipper “u mee in de trends die dienstverlening voor pensioen en vermogen in 2035 gaan beïnvloeden. Hoe ziet het businessmodel eruit in de toekomst? Wat vinden klanten belangrijk in dienstverlening en communicatie? En hoe verandert de rol van de adviseur? Het belang van samenwerken, technologie/AI, tussenpensioen en andere toekomstonderwerpen zullen aan bod komen. Laat u prikkelen, inspireren en doe nieuwe inzichten op waarmee u zelf aan de slag kunt gaan om uw dienstverlening toekomstgerichter te maken.”

Mark Schipper helpt organisaties met het anticiperen op morgen en doet hiervoor continue trendonderzoek. Daarnaast geeft hij les in trendwatching aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.

Kennis, tips en tools

Voor financieel adviseurs is dit hét moment om hun toegevoegde waarde te etaleren bij hun klanten en van de puzzel die pensioen heet een begrijpelijk verhaal te maken voor zowel werkgever, werknemer als ZZP'er. Op dinsdag 19 maart organiseert VVP het Vakevent Pensioen & Vermogen. Tijdens de plenaire sessies zullen specialisten Theo Gommer (Gommer Advocaten) en Hubrien Meijaard (Stan&Wende) hun brede visie op het landschap van de pensioenen en vermogen geven. Tijdens de break-out sessies gaan de kennispartners van VVP dieper in op de materie. Adviseurs gaan naar huis met een tas vol kennis, tips en tools.

Klik HIER voor meer informatie.

Klik HIER voor aanmelden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Joost Tieland: meer respect en waardering

Joost Tieland: meer respect en waardering

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...