Rabobank prijsvechter in \'hypotheekadvies\'

Rabobank (logo)

Rabobank gaat een tarief voor hypotheekadvies hanteren van 1.750 euro. Dit is veel lager dan de tarieven van ABN Amro en ING (2.100 euro).

Klanten van Rabobank die zelf voorwerk via internet doen (administratieve handelingen) betalen slechts 1.150 euro. Starters zijn nog goedkoper uit. Die betalen 1.450 euro. Starters die zelf voorwerk doen, komen zelfs uit op een tarief van 850 euro. Dit zjin messcherpe tarieven. Veel meer dan een standaard advies lijkt er dan ook niet in te zitten. Met dergelijke tarieven lijkt de bank niet te kunnen inspelen op individuele wensen en behoeften. De term 'hypotheekadvies' is dan ook een eufemisme.

Daarnaast gaat Rabobank werken op basis van 'no cure no pay'.  "Pas bij ondertekening van de offerte brengen we de advieskosten in rekening", aldus Rik op den Brouw, directeur particulieren in het FD. "'Als de consument na drie adviesgesprekken besluit geen hypotheek te nemen bij Rabo, dan betaalt hij niet."

Reactie toevoegen

 

Reacties

ruud - 28 november 2012

ik zie andere partijen al komen met. Iedere vijfde klant, krijgt gratis advies. Nee het advies is niet gratis, dat betalen de andere klanten. Dat is precies wat de rabo zegt tegen mensen die de offerte niet tekenen.

DM - 28 november 2012

Twee jaar geleden zei de Rabobank al dat hun voorkeur uitging naar een annuiteiten hypotheek en dat de huizenprijzen in nederland 30% te hoog zijn.Als je dan zonder te oordelen en de werkwijze van de Rabo bank opafstand bekijkt ,was dit te verwachten.Laatste nieuws Rabo bank biedt advieskosten aan 1000 euro.Als je ziet hoe soepel de AFM de Rabo Bank in het verleden behandelt heeft.Zullen ze nu er weer goed van afkomen.

Peter Dirks | Midden Brabant Advies - 23 november 2012

Bron Adfiz: Loktarief hypotheekadvies Rabobank misleidend Het no cure no pay tarief voor hypotheekadvies van de Rabobank is misleidend, want gratis bestaat niet. Bovendien is de ‘cure’ in dit geval het productadvies van de bank. Er is dus altijd sprake van een cure, en er moet daarom altijd sprake zijn van betaling. Dit systeem is dan ook niet in het belang van de klant van de Rabobank. Serieuze hypotheekklanten gaan bij de Rabobank meebetalen aan de kosten van shoppers. Om toch rendabel en concurrerend te blijven wordt de commerciële druk om producten te verkopen hoog voor de verkoopadviseurs van de Rabobank. Alle recente regelgeving is er juist op gericht om dat soort prikkels tegen te gaan. Adfiz vraagt zich bovendien af hoe Rabobank al haar advies- en distributiekosten vergoed krijgt met deze tarieven. Ook voor de Rabobank geldt dat er geen advies- en distributiekosten in de productprijs mogen zitten. Daarnaast moeten de kosten voor niet succesvolle adviestrajecten uit dit tarief vergoed worden (no cure no pay). Bovendien moeten ook de kosten voor doorlopende dienstverlening erin zitten. Rabobank werkt immers niet met abonnementen of tarieven bij bijv. renteverlenging. Andere banken werken niet met no cure no pay, kennen aparte tarieven voor doorlopende dienstverlening en hebben een hoger adviestarief. De daadwerkelijk advies- en distributiekosten bij de Rabobank lijken onmogelijk gedekt te kunnen zijn met de nu gepubliceerde adviestarieven. Dat roept de vraag op of niet een deel van deze kosten in de productprijs van de lening of bijkomende verzekeringen is verwerkt. Wat wettelijk niet mag. Of dat het productadvies van veel mindere kwaliteit is. Of dat van beide een beetje het geval is. Het loktarief van de Rabobank maakt in ieder geval duidelijk dat het productadvies voor de klant weinig toegevoegde waarde heeft. Het is daarnaast misleidend als de klant de feitelijke kosten uiteindelijk via de rente of premie alsnog betaalt. Peter Dirks | Directeur MIDDEN BRABANT ADVIES Rabobank maakte woensdag als laatste grootbank de tarieven bekend. Die komen voor huiseigenaren die al een woning hebben op 1.750 euro voor een nieuwe hypotheeklening. Starters krijgen voor het eerste huis een lager tarief van 1.450 euro bij Rabobank. Ondernemers die al een woning hebben betalen 2.250 euro en bij een eerste woning is het ondernemerstarief 1.950 euro. Het kan niet zo zijn dat Rabobank aanzienlijk lagere advies en distributiekosten kent dan de andere grootbanken. Tenzij het advies niet veel om het lijf heeft. Dat zal Rabo toch niet gaan toegeven? In dat geval kan er maar 1 conclusie door de Toezichthouder getrokken worden: Rabobank overtreed hiermee de Wet. Men heeft nog slechts tot 1 januari 2013 de tijd om van inzicht te veranderen en de - mijns inziens - onvermijdelijke sancties te vermijden.

Tsjongejonge - 22 november 2012

Efficiency jongens. Klant vraagt via internet gesprek aan. Wordt binnen 2 dagen gebeld door Rabo (op het moment dat het hun uitkomt). Afspraak over 3 weken. Intussen alle gangbare hypotheekstukken VOORAF via mail aanleveren. BKR check vooraf. Ziet het er niet goed uit, dan afspraak gecancelled. Daar wordt geen tijd aan verspild. Alleen de kansrijken komen op afspraak en kunnen hun annuïtaire hypotheekofferte ondertekenen. Klaar is Kees. Die annuïteit kwam trouwens een paar jaar geleden uit de koker van Rabo. hebben ze slim geregeld. Vervelend is waarschijnlijk dat de afgewezen lieden jouw en mijn tijd willen komen verdoen. Wij hebben niet alle informatie vooraf. Rest 1 vraag: wie gaat er in 2013 nog een huis kopen? De financieringskosten zijn maandelijks 20% hoger dan nu. Het is niet voor niets zo druk nu. Mensen schijnen het goed door te hebben.

Pollo - 22 november 2012

Hoe zou het straks met de execution only aanbieders gaan? EyeOpen en Nationaal Hypotheek Collectief vragen voor 100% doe het zelven meer dan Rabo voor een "adviestraject". Ik krijg rebelse neigingen voor een honderd knaken execution only tarief. Of een leuke advertentie: kom na drie gesprekken met uw Rabo-offerte en gegevens naar Pollo, starterstarief 750 euro. Een beetje reuring altijd goed. Ik mag hangen als ik mij laat kisten door een stel EPO boeren.

Maarten - 22 november 2012

@Johan Schippers, Je hebt wel een punt, maar met de maatschappijkeuze ben ik het niet eens.

Westen - 22 november 2012

De eerste, pak em beet, 10 jaar zullen het best tevreden klanten opleveren.

Pollo - 22 november 2012

En de voorspelbare reactie van mijn lieve vriendin Erica V.: "heerlijk" de slag om de hypotheektarieven is begonnen.Toch nog te onnozel om het verschil te begrijpen tussen een adviseur die alleen (iets) verdient aan het advies en de bemiddelling en een bank, die met zijn rentemarge al gauw enige tienduizenden euro's verdient, en de advieskosten totaal niet interesseren. Erica is dan ook een echte RABO fan. et blijft onbegrijpeijk dat de commentatoren AFM overheid etc, allemaal menen dat de wereld van de cosument verbetert als hij rechtstreeks op een aanbieder is aangewezen. En de consument? Die gaat kiezen voor de RABO , want met de verlaagde LTV kanhij straks het advies neit meer meefinacnierne. Dat je dan enkele tienden meer rente betaalt? Ach dat valt wel mee. Dat is maar een paar tientjes in de maand...

Pollo - 22 november 2012

die Flip van IG &H snapt 'm ook niet helemaal. De bedoeling van de RABO is natuurlijk dat het onafhankelijk hypotheekadvies linea recte ten grave wordt gedragen. Niks prijsverlaging: voor deze bedragen kan geen enkel kantoor werken en nog blijven voldoen aan de wettelijke vereisten. Nu is er kans om een monopoliepositie te verwerven: de concurrenten mogen niet concurreren van Brussel, de buitenlandse aanbieders zijn van de markt, toetreding voor nieuwe anbieders wordt met het ontbreken van voldoende vrije adviseurs veel moeilijker, RABO heeft nog wel wat te verstrekken en de kantoren en de medewerkers zijn er toch al. Wat nou prijsdruk: kranten bezorgen levert netto straks meer op. En nu eens zien hoeveel beter de cosument af is als één aanbieder de markt domineert en de rente dicteert. 0,1% rente maakt aanzienlijk meer verschil dan lage advieskosten, ze kunnen best rekenen die RABO's! De consument wordt dankzij de politieke vrienden van de RABO uitgeleverd aan de beste verkoop-en marketing machine in de financiële diensterlening. Elke consument krijgt het warme bad van de bank, met een standaard hypotheekadvies.

Westen - 22 november 2012

Ja ik krijg toch het idee dat de consument iets anders beleefd met wat goed voor hem/haar is dan wat de overheid denkt dat goed is voor de consument.

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

(Rechtspraak) Het Gerechshof 's-Hertogenbosch maakt korte metten met de stelling dat Rabobank geen onafhankelijke tussenpersoon zou ziin. Dit in het hoger beroep...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Coöperatief Isolatiebudget te bieden. Dit bestaat...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Rabobank: nieuw label Vitru

Rabobank: nieuw label Vitru

Rabobank heeft onder de naam Vitru een financieringslabel gelanceerd voor zakelijk commercieel vastgoed voor het intermediaire kanaal. Vitru financiert verhuurde...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...