Rechtsbijstandverzekering: hoofdhuurovereenkomst telt

Woning 4 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1103) De consument heeft een beroep op de rechtsbijstandverzekering gedaan in verband met een conflict met de verhuurder van haar woning. De uitvoerder (SRK) heeft het verzoek van de consument afgewezen. De Geschillencommissie is van oordeel dat de uitvoerder ten onrechte dekking voor het conflict heeft geweigerd. De uitvoerder moet rechtsbijstand verlenen in het conflict met de verhuurder met inachtneming van de toepasselijke voorwaarden.

De moeder van de consument heeft een rechtsbijstandverzekering  gesloten. De consument is medeverzekerde.

De consument is studente en zij huurde een flat in Utrecht. In het huurcontract staat dat het de huurder verboden is om meer dan twee personen in de gemeentelijke basisadministratie in te schrijven op het adres van de flat. Twee kamers van de flat worden verhuurd aan twee medestudenten. In geschil is wie de verhuurder van die kamers is: de consument of de moeder van de consument.

De commissie is van oordeel dat “de lezing die de consument aan artikel 2.5 van de voorwaarden geeft een redelijke lezing is. Volgens dit artikel verleent de uitvoerder rechtsbijstand bij conflicten die verband houden met de huur van de woning, waar de verzekerde zelf in woont en bij conflicten die verband houden met de verhuur van de woning die de verzekerde als particulier bewoont, maar er is geen dekking onder de verzekering als verzekerde meer dan één etage of meer dan één kamer verhuurt. De consument heeft een conflict met de verhuurder van de flat. Hij verwijt de consument dat zij in strijd met de hoofdhuurovereenkomst kamers heeft onderverhuurd. Dit conflict houdt verband met de inhoud van de hoofdhuurovereenkomst. Dat conflict is gedekt onder artikel 2.5 van de voorwaarden.”

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...