Resultaten vijf jaar Actieplan Consumentenkeuzes samengebracht

tsdvhm7wyghmsqyhopqrfa

De resultaten van vijf jaar Actieplan Consumentenkeuzes zijn samengebracht in de bundel ‘Gedragsperspectief op geldzaken. Inzichten uit praktijk & wetenschap’. Meer dan 50 organisaties uit de financiële sector ontwikkelden 28 initiatieven in het kader van het Actieplan, dat consumenten wil helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen in lijn met hun financiële doelen.

Gedragsinterventies waarvan effect is gebleken, zijn per thema:

Financiële redzaamheid

Inzetten van verschillende kanalen waaronder sms, persoonlijker maken van de boodschap, er is een grotere neiging om hulp te vragen als ‘autonomie georiënteerde hulp’ wordt geboden. Verder: Fintech oplossingen kunnen helpen overzicht en rust te krijgen.

(Be)sparen:

Restsparen. Bij deze manier van sparen roomt de bank het ‘overgebleven saldo’ van de klant zijn betaalrekening af op een vastgestelde dag van de maand. Verder: digitale budgetcoaches kunnen helpen om klanten meer spaardoelen te laten stellen.

Beleggen

E-mails die inspelen op verliesaversie worden vaker geopend. Ze zetten klanten echter niet meer aan om direct te gaan beleggen. Zowel mannen als vrouwen openen vaker e-mails met een feminiene dan met een masculiene onderwerpregel. Daarnaast klikken beiden vaker op vervolglinkjes in de feminiene e-mails. Verder: Opvallende, genuanceerde waarschuwingen lijken effect te hebben. De intenties om te starten met (index)beleggen zijn het laagst binnen de groep met onvoldoende buffer en het hoogst binnen de groep met een voldoende buffer.

Lenen en leasen

Wanneer een hypotheekadviseur klanten met een laag inkomen een leenbedrag voorstelt dat meer past bij hun situatie, gaat dit het ankereffect (automatisch kiezen voor het maximale leenbedrag) tegen. Gemak en geen beloning in het vooruitzicht zorgen ervoor dat meer klanten hun inkomsten en uitgaven delen. Wanneer het verzoek voor het invullen van een hypotheekcheck door de bank en Vereniging Eigen Huis wordt ondertekend, doorlopen meer klanten de hypotheekcheck dan wanneer dit verzoek alleen afkomstig is van de bank. Verder: klanten onthouden niet alles wanneer zij een financiële overeenkomst aangaan, zoals bij het afsluiten van een hypotheek.

Financiële verduurzaming

Neutrale onafhankelijke website werkt beter dan dezelfde informatie op de website van de bank. Voorinvullen van informatie helpt om meer mensen een verduurzamingswizard (computerprogramma) te laten doorlopen. Verder: mensen bezoeken meerdere malen de website voordat ze echt overgaan tot actie.

Foto: minister van Financiën Sigrid Kaag nam het eerste exemplaar in ontvangst uit handen van hoofdauteurs Felix Uhl en Adriaan Denkers.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...

Vragen over gedragsbeïnvloeding financiële consument welkom

Vragen over gedragsbeïnvloeding financiële consument welkom

Guideology nodigt financiële dienstverleners met specifieke complexe vragen over gedragsbeïnvloeding van financiële consumenten van uit om deze te...

Minister roept meer partijen op mee te doen met Actieplan Consumentenkeuzes

Minister roept meer partijen op mee te doen met Actieplan Consumentenkeuzes

Minister Hoekstra roept meer partijen op om zich aan te sluiten bij het Actieplan Consumentenkeuzes. De minister: "Naast deelnemers aan het Actieplan zijn er meer...