Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de hypotheekaanvraag aan de slag te gaan en de consumenten daarnaast onjuist te informeren over het bedrag dat zij konden lenen. De consumenten hebben hierdoor onverwachts eigen middelen in moeten brengen en daarnaast hebben zij kosten gemaakt doordat het passeren van de hypotheekakte moest worden uitgesteld. Naar het oordeel van de Geschillencommissie komen de ingebrachte eigen middelen niet voor vergoeding in aanmerking, nu dit niet aan te merken valt als schade. De overige schade – een bedrag van 968,12 euro – wordt wel toegewezen.

De commissie: "Hoewel de commissie begrijpt dat het vervelend is voor de consumenten dat zij onverwachts een groot bedrag aan eigen middelen moesten inbrengen, is dit niet aan te merken als schade. De consumenten hadden niet in een andere financiële positie verkeerd als de adviseur de gestelde fout niet had gemaakt. In dat geval was immers direct duidelijk geweest dat de consumenten een bedrag aan eigen middelen moesten inbrengen en hadden de consumenten in dezelfde financiële positie verkeerd. Dat de consumenten eigen middelen moesten inbrengen is dan ook niet het gevolg van de gestelde onjuiste mededeling van de adviseur. Het feit dat de consumenten dit bedrag niet hebben geleend brengt hen bovendien uiteindelijk zelfs in een financieel gunstigere positie, omdat zij geen rente hoeven te betalen over dit bedrag.

"Met betrekking tot de gevorderde rente van 768,12 euro en de kosten voor de spoedaanvraag bij de notaris van 200 euro is door de adviseur geen verweer gevoerd. De adviseur verbindt aan uitbetaling hiervan de voorwaarde dat de consumenten de factuur betalen, wat kennelijk nog niet is gebeurd. De vraag of de factuur moet worden voldaan staat echter los van de vraag – behoudens voor zover de adviseur een beroep zou doen op verrekening – zie vraag 61 lid 1 reglement - maar dat is hier niet aan de orde - of de adviseur gehouden is de schade van de consumenten te vergoeden. De vraag of de factuur moet worden voldaan is overigens ook niet door de consumenten aan de commissie voorgelegd, zodat de commissie daarover geen oordeel geeft. Nu de adviseur op dit punt geen verweer heeft gevoerd, wordt de vordering tot een bedrag van 968,12 euro toegewezen."

 

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...