Schadeafhandeling watersnood deint na

Cover Watersnood in de Valckenborgh

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen die aan het woord komen in de vorige week gepresenteerde, absoluut lezenswaardige Adfiz-uitgave ‘Watersnood in de Valckenborgh’. Deze hostellerie was dankzij financieel adviseur Ron Heuts wél goed verzekerd en drie weken na de ramp alweer up and running.

De uitgave leest: “Overstromingsschade in het Heuvelland bleek niet gedekt, maar na gesprekken namen de verzekeraars hun ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’, aldus Prevoo. Het Rijk liet na de ramp snel van zich horen. Beloften werden gedaan, slachtoffers van de overweldigende watervloed zouden ruimhartig worden gecompenseerd.

“Zodra het directe leed niet langer zichtbaar was, de nieuwscamera’s stopten met draaien en Den Haag en de rest van Nederland het dagelijkse leven weer oppakten, werd het afhandelen van de schade business as usual. Nood breekt wet, maar in de ogen van de buitenwereld leek de nood voorbij. Van ruimhartigheid bleek volgens Prevoo geen sprake meer. ‘Gelukkige uitzonderingen daargelaten, worstelt iedereen nog met restschade. Ruim drieduizend schrijnende verhalen op mijn bureau, dan tekent zich een patroon af...’

“Dat patroon is als volgt. Verzekeraars hebben tussen de 45 en 85 procent van alle schademeldingen afgewikkeld en vergoed. De slachtoffers zitten hierdoor nog met een restschade van vijftien tot 55 procent. De Wts, het noodfonds van het Rijk, zou een aanvulling geven op de schadevergoeding door verzekeraars. Veel slachtoffers kregen een afwijzing, omdat hun schade ‘redelijkerwijs verzekerbaar’ was. En wat eerst een schadevergoeding leek te zijn, werd hooguit een tegemoetkoming in de schade. Reden: de Wts keert nooit meer dan 90 procent van de totale schade uit. Een soort eigen risico? Met de beurspolissen die nog niet hebben uitgekeerd, lopen volgens Prevoo de rechtszaken nog.

“Prevoo pleit voor rechtsgelijkheid, rechtvaardigheid en het inlossen van beloftes die zijn gedaan. En voor een nieuw, toekomstbestendig schadefonds van verzekeraars én overheid.”

Omzetschade

Hostellerie Valckenborgh had zich binnen de mogelijkheden gelukkig wél ingedekt, dankzij financieel adviseur Ron Heuts. Binnen de mogelijkheden, want zoals MKB Limburg in de uitgave opmerkt: “Bedrijfsinterruptieschade is in Nederland verzekeringstechnisch geen goed ontwikkelde markt.”

Heuts, zo leest de uitgave, “had het ‘niet lekker gezeten’ dat de bedrijfsschadeverzekering er uit was gegaan. Hij vond dat deze gezien de ligging van de Valckenborgh in overstromingsgebied en de kans op een calamiteit hoorde bij een goed advies.

“Zodra bleek dat de omzetschade inderdaad verzekerd was, werd plotseling heel veel mogelijk. Want ineens hadden de Valckenborgh en de verzekeraar een gemeenschappelijk belang: de schade zo snel mogelijk inventariseren, beperken, dekken en herstellen; de boel in zo kort mogelijke tijd in bedrijf krijgen om de omzetschade te minimaliseren.”

Zorgplicht

Heuts: “Je kan pas bedrijfsschade hebben na een storm, brand of watersnood – hoe kan je overstroming dan uitsluiten? Ook vind ik dat de verzekeraar hierbij een zorgplicht heeft. Dat staat volgens mij zelfs in de wet. Deel van die plicht is ervoor te zorgen dat de eindklant tegen overstroming gedekt kan zijn.

“Dat er na de watersnood zo massaal beroep is gedaan op de Wts toont hoe slecht het soms geregeld was. Veel polissen hadden wel de overstroming gedekt, de opstal en inventaris, maar niet de bedrijfsschade. En ook het ingeroepen noodfonds dekte geen gevolgschade.

“Wat veel ondernemers na de watersnood heeft geholpen, waren niet zozeer de goede dekkingen tegen watersnood, als wel de flexibiliteit van de verzekeraars. Ik had een limiet van 25.000 euro om met volmacht schades te regelen. Al direct na de ramp werd besloten om de grens op te trekken naar 75.000 euro. En omdat Zekerheuts het vertrouwen had van de verzekeraars, kreeg ik in de praktijk de vrije hand.”

Bewustwording vergroot

Roger van der Linden, Adfiz-voorzitter: “Het goede nieuws is: acht op de tien ondernemers heeft inmiddels dekking voor overstroming van beken en kleinere rivieren. Wat dit betreft heeft de watersnoodramp bij iedereen de bewustwording vergroot, ook wat betreft klimaatschade. Verder hebben verzekeraars de dekking tegen schade door water uitgebreid. Maar dat wil niet zeggen dat het overal door iedereen goed geregeld is.

“De gebeurtenissen in Valkenburg, en dan specifiek ook die bij Hotel Hostellerie Valckenborgh, hebben helder gemaakt dat er één oplossing sowieso écht werkt: goed advies zoals dat van Ron Heuts. Van een adviseur die de klant, zijn omstandigheden en de omgeving goed kent en weet wat er nodig is. En die, op het moment dat het nodig is, vervolgens ‘gewoon’ doet wat hij beloofd heeft: er voor de klant zijn, zo snel mogelijk duidelijkheid geven en zaken in gang zetten! Hij komt daarmee niet alleen zijn eigen belofte na, maar zorgt er ook voor dat alle andere betrokkenen dit doen.”

Geeke Feiter (directeur Schade bij het Verbond van Verzekeraars) zegt in de uitgave: “Iedereen kent nu het risico en weet dat een watersnoodramp zoals in de zomer van 2021 verzekerbaar is. Goed nieuws: adviseurs weten hun klanten hier steeds beter van te overtuigen. En veel verzekeraars hebben hun dekking standaard uitgebreid. Inmiddels is bijna tachtig procent van de ondernemers goed verzekerd. Slecht nieuws: misschien zo’n twintig procent is dit niet. Als dit een bewuste en weloverwogen keuze is, is dat natuurlijk ondernemersvrijheid. Maar ik vermoed dat veel van deze onverzekerde ondernemers het risico niet kunnen dragen. Op het moment dat het ertoe doet, wil je bovendien geen discussie, zeker ook niet als verzekeraar of adviseur. Dan wil je helpen. Daarom is er na Valkenburg ook zo’n enorme sprong in het aanbod geweest en hebben verzekeraars geprobeerd hun klanten in de dekking te trekken. Ook op de beurs is een overstromingsdekking ontwikkeld. Je wilt ook niet dat een volgende zomer ondernemers wéér met lege handen staan. Zeker omdat er dan geen Wts is om ze te helpen.”

Klik HIER voor de hele uitgave

Reactie toevoegen

 
Meer over
"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...