Schadevergoeding consument na misbruik creditcard

Quander

Geldverstrekker Quander is er ten onrechte vanuit gegaan dat een consument 'grof onzorgvuldig' of frauduleus heeft gehandeld. Het schadebedrag van 1400 euro als gevolg van misbruik van de creditcard van de consument moet alsnog worden vergoed. Dit blijkt uit de bindende uitspraak (2017-606) van de Geschillencommissie KiFid.  

Bij het online bestellen van twee vliegtickets wil de consument met zijn creditcard betalen. Dit mislukt tot twee keer toe, waarna de creditcard wordt geblokkeerd. Na contact met de geldverstrekker wordt de blokkade opgeheven en maakt de consument een nieuw account en wachtwoord aan. De consument constateert enkele dagen later dat, ondanks dat de betaling van de vliegtickets niet was geslaagd, er toch tweemaal een bedrag daarvoor van zijn creditcardrekening is afgeschreven. Hij constateert bovendien dat er - zonder zijn toestemming - een betaling aan een webshop is gedaan voor een laptop. Dit verhaal van de consument komt nagenoeg overeen met de gegevens over het creditcardgebruik uit het administratiesysteem van de geldverstrekker.

De geldverstrekker heeft de claim afgewezen omdat de consument grof nalatig en frauduleus zou hebben gehandeld. Dit blijkt volgens de geldverstrekker uit een afschrift van het administratiesysteem dat het creditcardgebruik registreert.

De Geschillencommissie merkt op dat volgens deze registratie de betalingen voor de vliegtickets mislukt zouden zijn, maar dat de bedragen wel dubbel van de creditcardrekening zijn afgeschreven. De Geschillencommissie oordeelt dat louter en alleen de registratie van het gebruik van de creditcard onvoldoende en geen doorslaggevend bewijs is om te kunnen spreken van grof onzorgvuldig of frauduleus handelen door de consument. De geldverstrekker zal, zoals de wet voorschrijft, voldoende feiten en omstandigheden moeten aandragen om te kunnen concluderen dat er grof onzorgvuldig of frauduleus is gehandeld. Dat is in dit geval niet gebeurd.

De geldverstrekker moet de volledige schade als gevolg van het misbruik van de creditcard aan de consument vergoeden. Met een eigen risico van de consument hoeft geen rekening te worden gehouden. Er is immers geen sprake van een verloren of gestolen creditcard en de consument heeft naar behoren gehandeld.

 

Reactie toevoegen

 
Zes maanden voorwaardelijk en taakstraf voor hypotheekfraude

Zes maanden voorwaardelijk en taakstraf voor hypotheekfraude

(Rechtspraak) Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan hypotheekfraude. Door gebruik te maken van valse werkgeversverklaringen, salarisspecificaties en arbeidsovereenkomsten...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

De Goudse betrapt adviseur op fraude

De Goudse betrapt adviseur op fraude

(Rechtspraak) Een financieel advieskantoor heeft volgens de Rechtbank Noord-Nederland De Goudse misleid en moet 116.731,95 euro aan ten onrechte ontvangen verzekeringsuitkering...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...