Schending privacy leidt niet tot schadevergoeding

Hangslot open via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0778) De adviseur heeft de privacy van de consumenten geschonden doordat hij na de beëindiging van de adviesovereenkomst contact heeft opgenomen met de nieuwe geldverstrekker van de consumenten en die geldverstrekker een werkgeversverklaring heeft gestuurd. Omdat de consumenten verplicht waren die werkgeversverklaring aan die geldverstrekker op te sturen, leidt die schending van de privacy niet tot een schadevergoeding.

De Geschillencommissie: “Nu niet is gebleken dat  sprake is van een frauduleuze aanvraag mocht de adviseur (Hypotheek Visie Centrale, red.) naar ons oordeel geen zelfstandig contact met de nieuwe geldverstrekker opnemen.

“Nu vast staat dat gegevens van de consumenten ten onrechte gedeeld zijn met een derde partij, staat vast dat er sprake is van een inbreuk op de Algemene Verordening  Gegevensbescherming (AVG).

“In artikel 82 van de AVG is bepaald dat de adviseur de  consument die materiële of immateriële schade heeft geleden, een schadevergoeding dient te  bieden, indien deze schade is geleden als gevolg van een inbreuk op de AVG.

“De commissie is van oordeel dat de aard en ernst van de schending van de privacyrechten van de consumenten niet zodanig zijn dat er sprake is van een aantasting in hun persoon.  Aan de relatief strenge voorwaarden daarvoor is in dit geval niet voldaan. Daarvoor is van  belang dat de consumenten zelf de werkgeversverklaring aan de nieuwe geldverstrekker  hadden moeten opsturen zodat deze geldverstrekker over alle relevante informatie zou beschikken.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...