Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Remco Hoogweg

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering. Gelukkig hebben ze wat financiële ruimte, dus op dat moment vinden ze niet alle hypotheekverzekeringen nodig. Een paar jaar later verwachten zij hun eerste kind. Ze gaan beide een dag minder werken, waardoor hun gezamenlijke inkomen daalt. Daarnaast gaan de kosten uiteraard omhoog, want een kind kost nou eenmaal een hoop geld. Wat als één van hen nu ineens ziek wordt? Of zijn of haar baan verliest?” aldus Remco Hoogweg, Chief Value Proposition Officer bij BNP Paribas Cardif België en Nederland.

Financiële problemen liggen op de loer
"De kans dat deze klanten in de financiële problemen komen is dan ineens een stuk groter dan op het moment dat zij hun hypotheek hadden afgesloten. “Wat als een van deze klanten werkloos wordt? Of langdurig uitvalt door ziekte? Of erger?” Door actief beheer van de klantportefeuille zorg je er als adviseur voor dat de klant zich bewust is van de impact van belangrijke life events of andere veranderingen in de financiële situatie. Het biedt de adviseur de mogelijkheid om de klant nog eens te attenderen op de verschillende hypotheekrisico’s,  zoals arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en overlijden. En de daarbij passende oplossingen te bespreken. Want het voorkomen van financiële problemen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

Hybride en proactief advies
Dat is waarom een proactief advies op basis van actief klantbeheer zo belangrijk is. En actief klantbeheer hoeft helemaal niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Er hoeft ook niet altijd een uitgebreid adviesgesprek aan ten grondslag te liggen. Persoonlijk geloof ik juist in hybride modellen, waarbij we slim gebruik maken van digitalisering en tools. Hiermee creëer je efficiëntie voor de adviseur, die zich om die reden volledig kan toeleggen op zijn expertise en persoonlijke aanpak.  

Betalingsbescherming afsluiten los van het hypotheekmoment
Jaren geleden hebben wij – tot nu toe als enige in de markt – besloten dat onze Hypotheek Aflos Verzekering op ieder moment moet kunnen worden gesloten. Dus ook los van het hypotheekmoment. Want je wilt je klant natuurlijk kunnen bijstaan tijdens het euforische moment van het kopen van een nieuwe woning, maar juist ook in de periode daarna inzicht bieden in belangrijke risico’s en mogelijke oplossingen.  

Financiële rust en gezondheid
Actief klantbeheer is ontzettend belangrijk voor het financieel weerbaar maken en houden van consumenten. Financieel adviseurs hebben hierin een sleutelrol, maar wij als aanbieder hebben hierin ook verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door deze adviseurs maximaal te informeren en faciliteren met goede tooling en klantbedieningsprogramma’s. Door actiever samen te werken kunnen aanbieders en adviseurs verdere invulling geven aan actief klantbeheer. Want uiteindelijk staan we allemaal voor financiële rust en gezondheid voor iedere klant."

Meer informatie: https://www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Adviseurs worstelen met de financiering van de kosten van actief klantbeheer, blijkt uit een klankbordgesprek van Lloyds Bank met adviseurs. Een verslag van het...

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

(Partner in kennis BNP Paribas Cardif in VVP-special Financieel Vitaal) Bas van Mierlo is Manager Volmacht bij BNP Paribas Cardif. In samenwerking met TAF heeft...

We mogen wat meer van onszelf gaan houden

We mogen wat meer van onszelf gaan houden

(Uit VVP-special Financieel Vitaal) Ruim één op de zes volwassen Nederlanders slaagt er niet in zelfstandig bankzaken te regelen, meldde DNB onlangs....

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Werk vanuit je hart!

Werk vanuit je hart!

(Blog door Barend Princen, Marketing Productmanager bij BNP Paribas Cardif) Als adviseur wil je je klant zo goed mogelijk en passend adviseren. Je wilt je klant...

Adviesalerts! Business Support

Adviesalerts! Business Support

(Toon Berendsen in VVP 1, 2023) Het is altijd goed om als financieel adviseur naar nieuwe wegen te zoeken. Ook in dit katern Business Support weer een aantal Adviesalerts!. Verduurzaming,...

Argenta en BNP Paribas Cardif bieden kostenloze desktoptaxatie

Argenta en BNP Paribas Cardif bieden kostenloze desktoptaxatie

Klanten die tot 1 mei een Argenta hypotheek aanvragen met een Garantiestelling van BNP Paribas Cardif krijgen een kosteloze desktoptaxatie van Calcasa cadeau. Argenta...

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels...

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...