Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Bart Koster - Lloyds Bank

Adviseurs worstelen met de financiering van de kosten van actief klantbeheer, blijkt uit een klankbordgesprek van Lloyds Bank met adviseurs. Een verslag van het klankbordgesprek is ook voor adviseurs die nog geen relatie zijn van Lloyds Bank beschikbaar op de website van Lloyds Bank (onder het kopje ‘Algemeen’).

Bart Koster, Manager Intermediaire Distributie bij Lloyds Bank: "Sommige onderdelen van actief klantbeheer zijn 'haalproducten'. Een klant die gaat scheiden zoekt zelf contact met de adviseur om de gevolgen voor zijn hypotheek te bespreken. In die situatie zal de klant dan ook geen moeite hebben om de kosten van dit contact te betalen.

"Anders ligt dit bij momenten waarop de adviseur in het kader van actief klantbeheer ongevraagd contact met de klant zoekt om te controleren of er aanleiding is aanpassingen op de bestaande hypotheek en daaraan verbonden verzekeringen door te voeren. Een deel van de klanten zal dit afwijzen als zij horen dat dit contact geld kost. Dit heeft als gevolg dat de prijs van actief klantbeheer stijgt voor de klanten die hiervan het belang wel inzien.

"Voor een adviseur is het ook lastig een factuur te sturen wanneer hij na analyse tot de conclusie komt dat bij de klant alles nog prima in orde is en niets aangepast hoeft te worden.

"Een richting waarin velen een oplossing zoeken is het werken met abonnementen. Tijdens het klankbordgesprek kwam ook de situatie aan de orde waarbij een klant een abonnement op het gebied van onderhoud en nazorg weigert. Het is voor de adviseur dan belangrijk goed met de klant te bespreken wat hiervan de consequenties zijn en deze consequenties reproduceerbaar te maken. Wij hebben hiervoor een modelbrief gemaakt."

Verwarring

Wat verder opviel was dat het verschil tussen de verplichtingen die vanuit het publiekrecht (Wft) op de adviseur rusten met betrekking tot actief klantbeheer en de verplichtingen die uit het privaatrecht volgen, bij veel adviseurs niet duidelijk is. Bij het nadenken over hoe je als kantoor actief klantbeheer goed inricht, is inzicht in het verschil tussen publiekrechtelijke en privaatrechtelijke verplichtingen wel belangrijk.

Bereidheid tot samenwerking is groot

Tijdens het klankbordgesprek bleek dat adviseurs graag willen samenwerken met aanbieders bij de inrichting van actief klantbeheer. Idealiter zou de aanbieder hierbij een signalerende rol kunnen vervullen en de adviseur op bepaalde indicaties kunnen attenderen waarna het individuele contact en het advies aan de klant door de adviseur plaatsvindt. Koster: "Deze samenwerking is in onze branche nog niet goed ontwikkeld. Hierin zit veel ruimte voor verbetering van concepten van klantbediening. Niet alleen hobbels zoals de AVG, maar ook de vraag of bepaalde samenwerkingen niet in strijd komen met het verbod op provisie moeten worden bekeken. Wij willen allemaal het beste voor de consument. Maar wet- en regelgeving maakt realisering van de samenwerking complex."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris Broeders - Assurantiekantoor Broeders 30 maart 2023

Actief klantbeheer uit de mond van een aanbieder. Ik lig iedere keer in een deuk. Ze hebben hierover de laatste paar jaar de mond vol maar wij als adviseurs in den lande hebben allemaal hypotheekklanten in ons CRM pakket zitten waarvan de hypotheek inmiddels is overgesloten naar een andere partij zonder dat wij hiervan op de hoogte worden gebracht door deze zelfde aanbieder. Zich geheel ten onrechte verschuilend achter de AVG. Als ik een advocaat inschakel dan correspondeert de advocaat van de tegenpartij direct met mijn advocaat zonder dat ik hiervoor expliciet toestemming heb verleent. Als ik een foto laat maken in het ziekenhuis gaat de uitslag naar mijn huisarts zonder dat ik daar expliciet toestemming voor heb verleent en als een klant mij inhuurt om hem te adviseren en terzijde te staan worden er plots allerlei muren gebouwd.

Gerda - voormalig leven- en schade tussenpersoon 30 maart 2023

@Chris de Bruin, Van oudsher zijn verzekeraars ontstaan uit kleine Onderlingen: groepjes van personen die met elkaar afspraken een bepaald bedrag (premie) in te leggen in een spaarpotje zodat uit dat spaarpot de financiële schade van een enkeling, volgend op ''een onzeker voorval in de toekomst', kon worden betaald''. (in de 70er jaren moest elke Ser-ingeschreven tussenpersoon de betreffenden wetartikelen, bijv. art 251 van het Wetboek van koophandel nog uit het hoofd leren). Niet voor niks droegen veel van die onderlingen de naam:'draagt elkanders lasten........... ''Dat is ook de reden dat verzekeringen van oudsher brengproducten naar de consumenten zijn'' bedoelt u??? In 1978 leerden wij nog dat de verzekeringspremie een brengplicht naar de verzekeraar is... dus zonder premie-inleg vooraf, geen totstandkoming van een verzekeringsovereenkomst met de onderlinge/verzekeraar. En daar vloeide dan automatisch uit voort: geen verplicht provisiehoudend-verzekeringsproduct aangekocht, dan ook geen overname afsluit en beheerzorgplicht door een tussenpersoon.... Voorts was er tenminste nog tot 2001 een provisieGEBOD op bemiddeling in leven- en schadeproducten en was provisierestitutie naar de verzekeraars uit den boze. .................. Prima, dat met het verdwijnen van het provisieGEBOD in 2002 - en welk provisieGEBOD op consumptief krediet tot op de dag van vandaag overigens nog steeds geldt - alles gewijzigd is. En 1 van de grote voordelen van het provisieverbod op complexe producten vind ik, dat daarmee ook de ergens tussen 2004 en 2012 door de AFM voorgeschreven Provisiebalans (=uitbetaling van afsluitprovisie in termijnen door bank/verzekeraars) + Retourprovisie (= terugbetaling van de afsluitprovisie door de tussenpersoon AAN DE BANK/VERZEKERAAR als de consument voortijdig (binnen 10 jaar na het afsluiten van) de hypotheek en/of de levensverzekering beëindigde, bijna beëindigd is..

Chris de Bruin - Bureau mr. de Bruin 30 maart 2023

Dit is allemaal in feite oud nieuws! Klanten willen over het algemeen niet betalen voor iets dat niet direct nut oplevert, iets dat geen leuk onderwerp is en iets dat zij eerder nooit deden, en al helemaal niet als deze factoren allemaal tegelijk spelen. Dat is ook de reden dat verzekeringen van oudsher brengproducten zijn en dat bijverbanden bij hypotheken nog altijd een lastig onderwerp zijn. En nazorg bij hypotheken - waar wij de laatste jaren een issue van hebben gemaakt, maar de klant helemaal niet! - gaat er ook niet echt in. Wat wij kunnen doen, is zorgen dat onze database met primaire klantgegevens goed op orde is. Als wij snel een selectie kunnen maken van essentialia, zoals rentepercentages, restant looptijden RVP, restant looptijd aftrekbare rente en andere belangrijke zaken, is een gerichte actie makkelijk uitvoerbaar en kost die weinig tijd. Een collectieve nieuwsbrief over het belang van het bewaken van dit soort zaken kan op dezelfde manier. En dan het nog steeds niet bestaan van voldoende kennis bij de adviseurs over de twee zorgplichten die wij nu al een kleine twintig jaar hebben. Dat is vreemd, maar ligt aan ons zelf. Ik heb er in het oktobernummer 2022 van de papieren versie van VVP, een artikel over geschreven, maar ik was niet de eerste.

Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....