Stopzetten betekent beëindigen

Auto achterlicht via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0979) De consument heeft per e-mail aan de tussenpersoon verzocht de autoverzekering te stoppen. De tussenpersoon heeft naar aanleiding daarvan telefonisch contact opgenomen met de consument en vervolgens de verzekeraar gevraagd de verzekering te beëindigen. De consument stelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door de consument niet te waarschuwen voor de gevolgen van het beëindigen van de verzekering. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat geen sprake is van een zorgplichtschending. De commissie wijst de vordering van de consument af.

De commissie vindt het “begrijpelijk dat de tussenpersoon (You Sure, red.) is overgegaan tot het laten beëindigen van de verzekering nu dit paste bij het verzoek van de consument: stopzetten betekent beëindigen. De tussenpersoon is telefonisch nog nagegaan of de verzekering  daadwerkelijk beëindigd moest worden. Dat heeft de consument toen bevestigd. De  commissie oordeelt dat de tussenpersoon, gezien de omstandigheden, geen schending van de zorgplicht kan worden verweten.

“Daarbij komt het volgende. De verzekering eindigt volgens artikel 3.6 van de verzekeringsvoorwaarden per direct wanneer er geen belang meer is bij de verzekering, bijvoorbeeld bij verkoop van de verzekerde bezittingen. In dit geval is dat de auto. De mogelijkheid tot opschorting van de dekking bestond niet meer; in de verzekeringsvoorwaarden is daarvoor geen regeling opgenomen. De consument had dus uit de verzekeringsvoorwaarden kunnen afleiden dat het niet mogelijk was om de dekking op te schorten toen hij de wens tot stopzetting van de verzekering doorgaf.”

Reactie toevoegen

 
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...