Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

Tim Schoonbergen BS

(door redactie) “Ik moet nog zien”, zegt algemeen directeur Tim Schoonbergen van Nedasco, “dat de conglomeraten van financieel adviseurs die nu ontstaan hun belofte aan klant en medewerkers waar weten te maken. Ondertussen zie ik een enorme marktkans ontstaan voor de andere kantoren, en helemaal de local heroes. Standaardisatie is het concept van de fusiebedrijven, dat laat ruimte voor adviseurs die maatwerk bieden. En daar waar de persoonlijke touch door de schaalvergroting verdwijnt, zullen klanten op zoek gaan naar de kantoren die nog wel persoonlijke aandacht bieden.”

“Waarom kiest een klant voor een adviseur? Natuurlijk ook vanwege diens kennis, maar eerst en vooral omdat hij een gevoel heeft bij de adviseur en zijn kantoor. De conglomeraten moeten dat gevoel nog maar eens zien vast te houden. Er wordt gezegd: onze schaal en systemen maken het mogelijk om de consument beter te bedienen. In de praktijk kom ik dat nog niet tegen. Kopen is het makkelijkste onderdeel, het echte werk begint daarna pas. Ook als het gaat om de integratie van systemen en culturen. Een hell of a job.”

Onterechte vrees

Schoonbergen neemt het niemand kwalijk als hij nu zijn kantoor verkoopt. “Dat is een persoonlijke beslissing, ik heb daar geen oordeel over. Wel merk ik dat bij andere kantoren in de omgeving de vrees bestaat: hier ontstaat een grote concurrent. In de praktijk is juist het tegenovergestelde het geval: klanten die van standaardisatie niet gediend zijn en hechten aan persoonlijk contact, zullen uitstromen en aankloppen bij een van de andere adviseurs. De opkomst van conglomeraten biedt dus kansen. Wij zien dat er ook jonge, ondernemende adviseurs starten die bij precies deze ontwikkeling aanhaken.”

Million dollar question

Waar denkt Schoonbergen dat de fusie- en overnamegolf van nu gaat eindigen? “Dat is de million dollar question. Ik weet het werkelijk niet. Op een gegeven moment worden de prijzen zo hoog dat het niet meer winstgevend is om een partij over te nemen. In een aantal gevallen is het investeerders er om te doen het conglomeraat na een tijdje door te verkopen. Dat zeggen ze ook gewoon. Vandaar ook de focus op standaardisatie en vergroting van de procesefficiëntie. Door de kosten te drukken, gaat de verkoopwaarde omhoog. Maar een volgende koper moet dan nog verder gaan standaardiseren en processen nog doelmatiger maken om zijn investering terug te verdienen. In die zin zit er een eind aan de conglomeraatvorming, als de prijzen zo hoog worden dat de investering zich niet meer laat terug verdienen.”

Schoonbergen denkt dat sommige investeerders hoe dan ook hun interesse zullen verliezen als de rente zou oplopen. “De lage rente maakt dat deze partijen zoeken naar alternatieve beleggingen met een redelijk stabiel rendement. Onze branche biedt die inkomsten. Maar als de rente flink hoger is, valt het leveragevoordeel weg en kun je met veel minder moeite ook elders een mooi rendement maken. Dan stort deze markt als een plumpudding in elkaar.”

Tegenbeweging

De conglomeraatvorming aan de kant van het intermediair, leidt tot een tegenbeweging vanuit verzekeraars. NN kocht zich onlangs in bij Heinenoord. Schoonbergen zegt dit tegengas wel te kunnen begrijpen. “Wel zijn wij benieuwd of het NN bij Heinenoord gaat om de serviceprovider, de tussenpersoon of allebei. Ik kan me voorstellen dat je als verzekeraar feeling met serviceproviding wilt hebben. Maar ga als verzekeraar nou niet op de stoel van de ondernemer zitten. Dan loop je de kans de ondernemingszin dood te slaan.”

De conglomeraatvorming heeft als voordeel dat de professionalisering versnelt. Schoonbergen: “Grote organisaties mogen zich nu eenmaal meer verheugen in de belangstelling van het toezicht. Dus ze letten er streng op dat medewerkers de juist diploma’s hebben en de PE-examens afleggen, er is aandacht voor de dossiervorming. Dat is absoluut winst. Maar het allerbelangrijkste is en blijft dat je écht contact hebt met de klant.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark Rotteveel - U-nited 26 november 2021

Beste Tim, mooi stuk en mee eens. Het is dan ook aan de verzekeringsmaatschappijen om deze local heroes te blijven faciliteren. En ik zie dat dit wringt. Vanuit verzekeraars kant moet hier blijvend aandacht voor zijn. Dan zijn beide partijen complementair aan elkaar en voorzie ik een mooie verzekeringstoekomst waar onderaan de streep ook geld kan worden verdiend.

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 15 november 2021

Ik hoop dat dit verhaal ook in de praktijk door Nedasco gehanteerd wordt. Ik denk dat dit ook in deze tijd de enige juiste manier is. Wat je alleen vaak ziet, is dat de boodschap de lading niet dekt. Mocht dhr. Schoonbergen hierover met mij willen praten, dan kan hij mij bellen op 071-4078900

Henk Mulderij - Henk Mulderij Financieel Advieskantoor 9 november 2021

In 2003 ben ik begonnen en we hebben een flinke autonome groei doorgemaakt tot nu toe. Enkele grote kantoren in onze regio zijn verkocht aan heel grote partijen en dat willen veel klanten juist niet. Wat Tim terecht schrijft zal er bespaard moeten worden en meer digitaal gewerkt wat vaak een andere bediening van klanten met zich meebrengt. Zakelijke klanten zijn trots op hun bedrijf en willen dit graag laten zien dus stellen het veel meer op prijs dat je hen fysiek bezoekt dan alles via het scherm bespreekt.

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 22 oktober 2021

Goed verhaal. Zorg dat je er zo in blijft zitten en bouw het uit op deze manier.

Patrick Betman - TMA Consultancy 21 oktober 2021

Heel goed omschreven, en ik heb al heel wat mensen gesproken die er ook zo in zitten. Ik ben in de 16 jaar dat ik nu zelfstandig eigenlijk ieder jaar alleen nog maar drukker geworden. Geweldig dat relaties je op het persoonlijke weten te waarderen, deze local hero hoor je in ieder geval nog niet klagen ;-)

Paul Jansen - Planning Vision BV 21 oktober 2021

Spijker op de kop. Groter is niet altijd beter. Genoeg is genoeg. Allemaal gezegdes die hier op slaan. Naar het verhaal van de klant luisteren, dat heeft pas waarde.

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

Tim Schoonbergen: niet alles is maakbaar

Tim Schoonbergen: niet alles is maakbaar

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Minder administratieve druk (advertorial Nedasco)

Minder administratieve druk (advertorial Nedasco)

Sommige kantoren besteden wel 50% van hun tijd aan administratie. Zonde, want je rendement wordt daar niet hoger van. Wil je tijd overhouden, dan moet je efficiënter...

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De jury heeft de zes halve finalisten bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), AdviesNet Noord Nederland (Friesland),...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...