Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek met ANWB er gerechtvaardigd op heeft mogen vertrouwen dat er recht was op hulp bij pech. De door de consument gevorderde schade wordt ook toegewezen omdat ANWB deze kosten (3.560 euro) niet heeft betwist.
De consument heeft voor haar reis met een geleende auto naar Griekenland telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van ANWB om te checken of zij goed was verzekerd. De consument stelt dat zij op basis van de toezeggingen van de klantenservicemedewerker erop heeft mogen vertrouwen dat een voertuig met exportkenteken ook onder de dekking van de wegenwacht-service valt. ANWB stelt dat de consument nooit expliciet heeft aangegeven dat zij op reis ging met een exportvoertuig en dus ANWB essentiële informatie mistte toen werd gevraagd of zij goed verzekerd was en dus geen sprake is van een toezegging.
De commissie: "In het (opgenomen, red.) gesprek tussen de klantenservicemedewerker van ANWB en de consument is niet gesproken over het feit dat het voertuig een exportkenteken heeft. De consument heeft wel meermaals gevraagd of zij goed verzekerd is en dekking heeft voor haar voertuig. In het gesprek heeft de klantenservicemedewerker gezegd: “Ja precies, het is inderdaad naamsgebonden en u hoeft inderdaad bij ons geen kentekens op te geven. Voor u is het persoonsgebonden. U krijgt gewoon hulp ongeacht of in welke auto u rijdt zolang u maar de pechmelding maakt.” Deze mededeling – in het bijzonder de woorden ‘’ongeacht of in welke auto u rijdt‘’ in combinatie met het feit dat de klantenservicemedewerker het kenteken ook niet heeft gecheckt, maakt dat de consument erop mocht vertrouwen dat zij ongeacht het kenteken wel zou worden geholpen bij pech tijdens haar reis."
Reactie toevoegen
Meer over
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024
(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024
(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...