VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

Stelling van de week megafoon 2019

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief voor financiële gezondheid voor alle Nederlanders te realiseren. Onafhankelijke adviseurs hebben daarbij een belangrijke rol en hebben toegevoegde waarde voor klanten, zeker bij complexe situaties of (het ervaren van) drempels."

Dit staat in Trendzicht 2023 van de AFM. Bureau DFO verwees hiernaar en riep advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven op om beter samen te werken om alle uitdagingen voor de komende jaren aan te kunnen (groeiende adviesbehoefte en verbreding adviesvak).

Naar aanleiding van de oproep van de AFM vraagt de VVP-redactie zich af of de financiële sector, met steun van de overheid, het wenselijk vindt om bij te dragen aan een persoonlijk financieel onderhoud voor alle Nederlanders. Vandaar de stelling van deze week:

'Adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders'.

Stemmen kan hier.

De respondenten waren eensgezind over de stelling van vorige week: 'Invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem'. Maar liefst 87 procent gaf aan dit wél een probleem te vinden. Werk aan de winkel dus voor een groot deel van de adviseurs!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Michiel Franken - Franken Financieel Advies 13 november 2023

Verplicht de geldverstrekkers jaarlijks, bijvoorbeeld op dag van de arbeid (1 mei), 0,1% op jaarbasis over te maken over het uitstaand portefeuille bedrag dat de TP voor de betreffende geldverstrekker in beheer heeft. Als de klant te weinig aandacht krijgt van zijn TP dan kan de klant zelf overstappen naar een andere TP waar hij/zij wel meer aandacht van krijgt. De geldverstrekker verdient (te) veel op de rentemarge zonder daar al te veel voor te hoeven doen. Bankkantoren zijn in de loop van de tijd verdwenen en het advies en onderhoud zou wel opgepakt worden door de TP's. Echter wie betaalt deze rekening? Lijkt mij een goed idee dat de geldverstrekker gaat meebetalen aan het advies en onderhoud dat gegeven wordt door zijn TP aan hun klanten.

Bestuur CFD - Brancheorganisatie CFD 13 november 2023

Een gezonde bedrijfsvoering betekent dat je ook voldoende winst moet KUNNEN maken. Daarin hoort ook een opslag voor risicoaansprakelijkheid. Het uurtarief voor een professionele adviseur zou feitelijk 150 euro moeten zijn om dat in balans te brengen. Als daar ook jaarlijks beheer bij komt, moet ook dat betaald worden. Het is voor het merendeel van de financieel advieskantoren geen kwestie van niet willen. De wetgeving heeft onze sector zo hard aangepakt, dat het niet meer kan. CFD heeft hier in 2013 al voor gewaarschuwd en in ons boek Provisie 2.0. Wat je nu ziet is een enorme consolidatie, veel te weinig adviseurs en dus grijpt men naar AI-modellen. De eerste scheurtjes beginnen ook daar zichtbaar te worden. Uiteindelijk zal ook hier weer blijken: Goed Financieel Advies = Persoonlijk Advies.

Celine - Triki Beheer Verzekeringen BV 13 november 2023

Wie gaat dat betalen? Wij als tussenpersoon zijn behoorlijk uitgekleed. Men verwacht echter nog steeds dat je 24/7 "aan" staat en bereikbaar bent. Betalen voor advies, "ho maar"! En diegene die het zo hard nodig hebben, kunnen niet betalen, want hebben het financieel al zwaar. Het wordt tijd dat de adviseur fatsoenlijk beloond word voor alle uren die hij/zij aan haar klant besteed. Maak advies voor IEDEREEN toegankelijk en breng een vorm van (vaste) provisie terug. Wanneer elke adviseur hetzelfde verdient, zal de klant kiezen voor het beste advies en degene waarbij hij/zij het beste gevoel heeft. Op 35 jarige leeftijd, 15 jaar ervaring. Altijd gedroomd het familiebedrijf over te nemen. Twijfel ik nu of ik überhaupt wel in deze branche wil blijven.

Paul Schoo - Platter-Schoo 13 november 2023

16 jaar lang hebben ze de adviseur deskundig de nek omgedraaid. En nu mag het restantje de puinhoop opruimen.

Meer over
VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

Bijna de helft van de stemmers (47 procent) gelooft da de hypotheekadviseur van de toekomst woonadviseur is, zoals Omniplan voorspelt. Nu de markt opdroogt, kan...

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst”, aldus Omniplan in de whitepaper Toekomstbestendig wonen. De woonadviseur “neemt...

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

Veel reacties op de stelling van afgelopen week: 'Overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars'. Maar liefst 82 procent was het niet...

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

Is er met de overname van Aegon Nederland door a.s.r. een einde gekomen aan de consolidatieslag onder verzekeraars? Wat denkt u? Doe weer mee met de nieuwe VVP-poll!...

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

Minister Kaag laat rentemiddeling aan de markt, zo kopte VVP in afgelopen week in een nieuwsbericht. Wel zei ze erbij dat adviseurs een belangrijke rol hebben bij...

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

"Bij gepersonaliseerde klantbenadering krijgt elke klant unieke content toegestuurd met berichten die betrekking hebben op zijn of haar persoonlijke situatie. De...

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

"Veel aandacht is erop gericht om Nederland goed door de winter te loodsen. Dat is begrijpelijk, want er is acute nood. Maar zaken als de energietransitie, verduurzaming,...

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

"Het lijkt erop dat iedereen nog moet wennen aan de nieuwe realiteit en niet voorbereid was op een snelle stijging van de hypotheekrente", schrijft Michel Ligtlee,...

VVP-poll: schadepremies worden onbetaalbaar door klimaatverandering

VVP-poll: schadepremies worden onbetaalbaar door klimaatverandering

Als gevolg van de klimaatverandering (grote droogte, hevige stormen, enorme wateroverlast van korte duur) dreigt schade onverzekerbaar te worden. Jos Baeten (topman...