Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

“Als adviseurs zijn we heel goed in het opkomen voor en het verdedigen van de belangen van de ander, maar kunnen misschien minder goed voor onszelf opkomen. Dáár moeten we ons dus verder in bekwamen.” Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie. Wiertsema vervolgt: “Als we die verandering voor elkaar krijgen, dan heeft dit gehele actieve provisietransparantietraject misschien ook nog positieve resultaten. En dan maakt het niet meer uit dat we te maken hebben met een minister die z'n oren teveel laat hangen naar partijen als het Verbond, dat als de dood is dat ook directe verzekeraars volledig transparant moeten zijn. Of naar de AFM en de Consumentenbond, die tegen beter weten in nog steeds roepen dat meer informatie betekent dat klanten rationeler gaan kiezen. Dat is niet zo, weten wij en weet de wetenschap. Dus laat je niet uit het veld slaan en ga door met goede dingen doen voor de klant. En vertel het. Of zoals ze in marketingkringen zeggen: be good and tell it.

“We hebben namelijk van meet af aan aangegeven dat als 'men’ écht wil dat we ongevraagd transparant zijn over onze beloning, we dat natuurlijk gewoon gaan doen. Want wat hebben we nu eigenlijk te vrezen? Helemaal niets! We weten wat we waard zijn en we weten dat we mensen écht kunnen helpen financieel weerbaarder te worden. Dat mag dan misschien nog niet zijn doorgedrongen tot iedereen in de politiek, bij ministeries, toezichthouders en consumentenorganisaties, maar wel tot de wetenschap. Niet één keer, maar keer op keer opnieuw tonen onderzoeken in binnen- en buitenland aan dat consumenten gebaat zijn bij financieel advies. En dat de onafhankelijk financieel adviseur dé persoon bij uitstek is om dat advies aan de consument te leveren. 

“En als we dan starten met transparant zijn, dan ook all the way. Dus niet alleen op een moment in het adviestraject dat het relevant is, nut heeft voor de klant en op een wijze die voor jou werkbaar is transparant zijn over onze verdiensten. Maar ook over wat de klant van ons kan en mag verwachten, hoe we hem helpen en wat hem dat concreet oplevert. Een grote groep adviseurs doet dat al. een nog grotere groep experimenteert ermee. Maar we moeten het met z'n allen doen, continu. Dat is soms lastig, net zoals iedere verandering. Geen idee of dat onwennigheid, niet weten hoe of bescheidenheid is, maar wat ik wel weet is dat we eraan moeten blijven werken om onze meerwaarde op een goede manier bij de consument voor het voetlicht te brengen.”

 

Reactie toevoegen

 
Aegon herziet beleid over stopzetten DGA-beleggingspensioen

Aegon herziet beleid over stopzetten DGA-beleggingspensioen

Volgens Adfiz komt Aegon terug op haar aangekondigde beleid om DGA beleggingspensioenen eenzijdig op te zeggen. De verzekeraar geeft aan het ingezette proces wel...

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Adfiz organiseert op 15 maart van 11.00 uur tot 12.00 uur in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en a.s.r. het gratis webinar ‘Klimaatrisico: (hoe)...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Adfiz: eindelijk echt werk maken van vergroten financiële weerbaarheid

Adfiz: eindelijk echt werk maken van vergroten financiële weerbaarheid

Maak eindelijk werk van het financieel weerbaar maken van mensen door financieel advies. Aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden donderdagmiddag in zijn nieuwjaarsboodschap....

Adfiz: toolkit betaalbare maandlasten

Adfiz: toolkit betaalbare maandlasten

Adfiz heeft samen met BNP Paribas Cardif en Scildon een toolkit betaalbare maandlasten ontwikkeld. De toolkit wordt gepresenteerd tijdens een...

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Doordat financieel adviseurs het financieel gedrag van consumenten en bedrijven kunnen verbeteren, dragen zij wezenlijk bij aan het realiseren van financiële...