Advies 3.0: Plug and Play

Jeroen Oversteegen BS

(Kennisartikel Nationale Hypotheekbond) De Nationale Hypotheekbond houdt de branche graag scherp. ‘De bond’ maakt topafslag inzichtelijk en hamert op een transparante boeteberekening. Ook het begrip ‘looptijdrente’ komt uit hun koker. Kwesties die bijdragen aan de toegevoegde waarde van de onafhankelijk adviseur in het gesprek met zijn klant. Via een reeks praktische tools rekent deze hen zó voor welke opties ook op de lange termijn het voordeligst zijn. Uiteraard neemt de adviseur daarbij de wensen van de klant als uitgangspunt. En dat is precies hoe de bond zelf ook kijkt naar zijn leden, de advieskantoren. Want die hebben behoefte aan meer dan alleen state-of-the-art software.

...

Meer dan de helft van de Nederlandse advieskantoren maakt - via PortefeuilleSignalen - dagelijks gebruik van zijn software. Toch reikt de ambitie van directeur Jeroen Oversteegen en zijn team verder. Gevraagd naar welke ‘business support’ zij financieel adviseurs bieden, is het antwoord veelzeggend: “Onze ambitie is om de adviseur een laptop te geven waarmee hij al zijn werkzaamheden kan uitvoeren. Gewoon plug and play!”

Inspelen op actualiteit

Wij zijn constant bezig onze dienstverlening uit te breiden. Het belang van de consument staat daarbij altijd centraal, dat zit in ons DNA. Maar wij zien de rol van de onafhankelijk adviseur daarbij wel als onmisbaar. Business support betekent voor ons daarom simpelweg: de toekomst van het advieskantoor borgen. Hen nieuwe klanten bezorgen. En hen helpen bestaande relaties te ontzorgen. Ook daar zit een stuk van onze business en verantwoordelijkheid. Klinkt misschien wat hoogdravend, maar daar komt het wel op neer. Als een adviseur exact weet wie er behoefte hebben aan zijn raad en daad en hij kan hier even gemakkelijk als effectief op inspelen… Dat is waar het bij onze software én overige diensten om draait. We kijken voortdurend naar wat er in de markt speelt. Rondom hypotheken, fiscaliteit, data-uitwisseling, maar bijvoorbeeld ook duurzaamheid. Omdat dit onderwerp te weinig ter sprake kwam, ontwikkelden wij Duurzaamheidsprofiel.nl: een kostenloos rapport van de woning dat de adviseur én consument handvatten geeft in een gesprek over het financieren van energiebesparende maatregelen.

Persoonlijk advies op afstand

Opeens kon Nederland de deur niet uit vanwege Corona. Lastig, als je business draait om persoonlijk advies. Binnen twee weken hadden we Webdelen.nl live. Dé veiligste vorm van advies via de webcam en het delen van je computerscherm met je klant. Tien dagen later kon de adviseur via Ondertekenen.nl zijn relaties bovendien documenten digitaal laten ondertekenen - vanuit PortefeuilleSignalen. Als Hypotheekbond regelen we dan meteen een gunstig tarief voor de adviseur, of ze nou lid zijn of niet. Plus dat iedereen die dat wil door onze trainers op weg wordt geholpen met deze tools. Voor sommigen is het even wennen, maar ik ben er zeker van dat deze digitale hulpmiddelen ook na de crisis van pas komen. Zo voegen we weer wat toe aan de serviceverlening van de kantoren.

Zelf waren we best een beetje verrast dat onze workshops voor PE-punten van de SEH ook digitaal zo goed scoorden. Gemiddeld een dikke 8,5! Via ons onderdeel Studio Finance verzorgen we die samen met trainer-coach René Kuiper. Kennelijk kun je ‘een volle zaal’ prima tweeënhalf uur boeien met een goed onderwerp (starters op de hypotheekmarkt), feedback via de chat (tevens test op actieve deelname) en twee korte pauzes. Mooi dat ook deze vorm van support slaagde. We zijn daarom meteen wekelijks gratis 10-minuten mini-webinars gaan organiseren. De adviseur wordt hierin snel bijgepraat over diverse kennisonderwerpen.

Intensiever samenwerken loont

We gaan toe naar één of twee platforms waar je als adviseur al je zaken snel en veilig kunt doen. Om die reden zijn we ook een volgende fase in gegaan in de samenwerking met Faster Forward Elements. Je ziet hier nu ook in één oogopslag de woningwaarde van je relaties, een spin-off van onze consumentensite RWWR.nl (Register Woningwaarderegistraties). In Elements zal je zeker steeds meer Hypotheekbond functionaliteiten kunnen gebruiken.

Jeroen Oversteegen: ‘Adviseurs nieuwe klanten bezorgen, hun bestaande relaties ontzorgen, kortom hun toekomst borgen.’

Advieskantoren profiteren bovendien van onze goede samenwerking binnen de Holland Financial Business Group. HFBG bundelt diverse disciplines van experts binnen de branche: consultancy, klant-onderzoek, app- en webbouwers... Al langer integreren we onze rekentools binnen de websites van adviseurs. Sinds mei bieden we op die manier ook nieuwsartikelen van financieeladviesnieuws.nl aan. Die zorgen ervoor dat bezoekers geen ‘nieuws uit 2017´ aantreffen, maar continu actuele berichten. Als eigen informatieve leadgenerator, zowel op het gebied van hypotheken, als verzekeringen en consumptief krediet. Vorig jaar namen we webbouwer Dutch Media Lab over. Via hen kan een advieskantoor nu binnen 2-4 weken beschikken over een moderne, veilige website. Helemaal in de eigen huisstijl, vlot of wat zakelijker, en makkelijk zelf te onderhouden. Maatwerk kan ook. We hebben knappe designers in huis. Allemaal om de adviseur en via hem de consument zo goed mogelijk te helpen met een goede financiering.

Actief beheer houdt adviseur in beeld

PorteufeuilleSignalen wijzen de adviseur al dagelijks op die dossiers die aandacht behoeven. In een paar clicks vind je daarin bovendien aanvullende ‘leads’: wie heeft er nog een groot deel aflossingsvrij, wie kan besparen op zijn ORV, waar loopt de rente af of is oversluiten of top-afslag zinvol? Daarbij vergelijken we marktomstandigheden met wat bekend is in die dossiers. Maar die lopen na verloop van tijd onvermijdelijk achter de feiten aan. Niet elke klant geeft spontaan wijzigingen in zijn gezinsomstandigheden of financiën door. En niet elke adviseur spreekt zijn klanten even regelmatig. Om dat te vergemakkelijken hebben we twee services ontwikkeld: UwKluis en ActievBeheer. Adviseurs kunnen hun relaties via UwKluis.nl een veilige, digitale portal bieden om informatie uit hun dossiers in te zien én zo nodig aan te passen en aan te vullen: gezinssituatie, inkomen, schulden, woningzaken, verzekeringen. Voordeel voor de consument is dat hij daarmee op nóg beter toegesneden advies kan rekenen. Want via UwKluis beschikt de adviseur dan steeds over de meest actuele informatie en dus op de scherpste analyses door onze software.

ActievBeheer gaat een stap verder. Daarbij nemen onze specialisten namens de adviseur rechtstreeks contact op met zijn of haar klanten. Veelal betreft dit een selectie uit de portefeuille op basis van bepaalde (campagne) criteria. Met alle plezier helpen wij die maken. ActievBeheer toont belangstelling, informeert naar plannen, stelt vragen. En vult nieuwe of ontbrekende data aan in PortefeuilleSignalen. Klaar voor een up-to-date klantbenadering.

Partner van dit artikel
Nationale Hypotheekbond

Nationale Hypotheekbond

De Nationale Hypotheekbond doet doorlopend onderzoek naar de hypotheekmarkt en ontwikkelt technologische oplossingen om consumenten en adviseurs te voorzien van actuele en transparante informatie. Informatie die van belang is tijdens het afsluiten van een nieuwe hypotheek en vooral ook tijdens de looptijd van een bestaande hypotheek. We houden bij onze oplossingen rekening met de persoonlijke situatie...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...