Banken, bouw een bemiddelingsfeestje

Hergen Dutrieux

(Hergen Dutrieux, Viisi, in Ken je vak! VVP 5-2021) Banken hebben nog altijd een stevig marktaandeel in het hypotheekdistributiekanaal. Dat is knap, want je zou toch verwachten dat meer consumenten voor onafhankelijk hypotheekadvies kiezen. Hoe zit dat eigenlijk?

Onlangs verscheen de jongste editie van de AFM Consumentenmonitor Hypotheeksluiters. Iedere keer is er dezelfde verrassing. Ook nu wordt, en dat verbaast mij al jaren, het distributiesucces van banken onderstreept.

Het marktaandeel van het intermediaire kanaal ligt al jaren rond de 60 procent. Voor banken schommelt dit rond de 30 procent. So what , zal menigeen denken. Het is echter opmerkelijk én knap dat banken zo’n groot percentage halen. Chapeau, zou ik bijna zeggen. Bijna… Als hypotheeksluiter kies je toch liever voor een onafhankelijk adviseur. Dan heb je toegang tot een groot aanbod van hypotheekverstrekkers. Misschien is het gemakzucht (‘Ik zit al bij die bank’). Of denken consumenten misschien dat rente of voorwaarden beter zijn bij hun eigen bank.

Ongeloofwaardig

Dat toch veel consumenten kiezen voor een bank heeft wellicht te maken met het volgende weetje uit de monitor: de gemiddelde adviesbeloning van een onafhankelijk adviseur ligt ruim 1.000 euro hoger dan die van een bank (zo’n 2.600 versus 1.500 euro). Op zich goed nieuws dat veel klanten de kwaliteit van adviseurs op waarde weten te schatten. Tegelijkertijd is het vreemd dat banken zo relatief goedkoop hetzelfde werk kunnen uitvoeren. Het gebruikelijke argument is dat de bank geen vergelijkingen hoeft te doen. Maar als ik kijk naar ons proces, dan kan dit nooit het verschil maken. Het vergt een klein deel van de tijdsbesteding. De verschillende voorwaarden van hypotheekverstrekkers kennen we inmiddels wel en rentes vergelijken is heel eenvoudig. De meeste tijd gaat naar het klantcontact en de bemiddeling. Bij de invoering van het provisieverbod werd tevens het kostprijsmodel geïntroduceerd. Dit houdt in dat de kosten voor advies en distributie niet in de prijs van het financiële product mogen worden verwerkt. Maar uit de getallen van de monitor moet je wel concluderen dat er sprake is van interne subsidie. De enige andere uitleg is dat de bank een stuk efficiënter werkt en een hogere klantconversie kent dan de onafhankelijke adviseur... Maar dat gelooft natuurlijk geen mens.

‘Dat de bank efficiënter werkt, gelooft natuurlijk geen mens’

Bedolven onder aanvragen

Ik kan maar één conclusie trekken: banken adviseren en bemiddelen hypotheken via het eigen kanaal ónder de eigen kostprijs. Moet de AFM dit niet serieus gaan onderzoeken? Of laten we het initiatief voor verandering aan de banken? Want in het belang van een klant zou een bank iedereen met een complexe adviesvraag naar een onafhankelijk adviseur moeten sturen.

Dit zou ook perfect passen in de strategie van de banken zelf. ING zegt bijvoorbeeld: We know people don’t need banks; they need banking. Our promise is to make banking frictionless, removing barriers to progress and giving people the confidence in their ability to make decisions and to move forward. Ga dit dan ook doen! Zorg ervoor dat het bemiddelingsproces een feestje wordt. Als je rente en voorwaarden verder in orde zijn, dan word je bedolven onder aanvragen van adviseurs. Een eigen kantorennetwerk is dan niet meer nodig.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Viisi Hypotheken uitgeroepen tot beste werkgever Europa in categorie kleine bedrijven

Viisi Hypotheken uitgeroepen tot beste werkgever Europa in categorie kleine bedrijven

Viisi Hypotheken is voor de eerste keer in haar bestaan uitgeroepen tot beste werkgever van Europa in de categorie kleine bedrijven (tot vijftig medewerkers). Eerder...

Jongeren willen Nederland verlaten vanwege situatie huizenmarkt

Jongeren willen Nederland verlaten vanwege situatie huizenmarkt

Vier op de tien Nederlandse jongeren (22 tot 35 jaar) heeft vanwege de huidige situatie op de woningmarkt wel eens overwogen om te emigreren. Dit blijkt uit de Startersbarometer...

Tom van der Lubbe: leef en werk volgens je principes

Tom van der Lubbe: leef en werk volgens je principes

“Wie niet volgens zijn principes leeft, heeft er geen. Voor mijzelf zijn dat oprechtheid, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid. Daar past uiteraard onze...

Purpose in praktijk in New Financial Magazine

Purpose in praktijk in New Financial Magazine

Purpose in praktijk. Dat is het thema van de herfsteditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Viisi Hypotheken: "verleng de wettelijke bedenktermijn"

Viisi Hypotheken: "verleng de wettelijke bedenktermijn"

"Tweedeling op de woningmarkt wordt steeds groter. Have's en have not's... Door de wettelijke bedenktermijn te verlengen kun je hier iets aan doen. Het is een eenvoudige...

Tijd voor een nationaal algoritme

Tijd voor een nationaal algoritme

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 3-2021) Als ondernemer ben je van nature positief ingesteld. Klagen en ageren horen daar minder bij, de blik vooruit, naar de onbegrensde...

Hét moment om door te pakken

Hét moment om door te pakken

(Hergen Dutrieux, Viisi, in Ken je vak! in VVP 1-2021) De verkiezingen staan voor de deur en wederom komt de hypotheekrenteaftrek op de agenda. Voorheen een heet...

Adviesalerts!

Adviesalerts!

U bent weer bij met dit overzicht van ontwikkelingen bij leven, hypotheek en krediet. Adviesalerts! Als iemand onafgebroken tien jaar vrij is van kanker mogen...

Viisi Hypotheken haalt 891.977 euro op met crowdfunding

Viisi Hypotheken haalt 891.977 euro op met crowdfunding

In de afgelopen twee maanden hebben meer dan 260 investeerders 891.977 euro gestoken in Viisi Hypotheken. Ruim 300.000 euro hiervan is afkomstig van eigen medewerkers,...

VVP-katern 'Hypotheken van nu!'

VVP-katern 'Hypotheken van nu!'

In VVP 6 volop aandacht voor hypotheken in het katern 'Hypotheken van nu!' met onder meer de artikelen 'De hypotheekadviseur van nu is geen hypotheekadviseur' en...