Beloningstransparantie

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige producten, vraag ik mij af: zie ik het nou verkeerd?

Een financieel adviseur hoort transparant te zijn over de beloning die hij ontvangt. Ongeacht of dit provisie, een leadvergoeding of de rechtstreekse beloning door de klant is. Waarom zou een financieel adviseur niet transparant zijn over een vergoeding van een leverancier van energiezuinige producten? Andere vraag: waarom zou je een leadvergoeding willen ontvangen voor het doorverwijzen van een klant?

De beloning van een financieel adviseur moet voorafgaand aan de dienstverlening met de klant worden afgesproken en vastgelegd. Maar dat geldt alleen voor de dienstverlening ten aanzien van financiële producten. Wanneer in een latere fase van het adviestraject blijkt dat een woning verduurzaamd kan worden, kan een adviseur een aanbeveling doen voor leveranciers van producten zoals zonnepanelen of warmtepompen. Als hij daarvoor een vergoeding krijgt, moet hij dan zijn klant alsnog daarover informeren? Of kan hij dat laten, omdat deze producten geen financiële producten zijn en dus niet onder het toezicht van de AFM vallen?

Handelen vanuit het klantbelang

Voor mij staat voorop dat je, ongeacht de Wft, ook op dit gebied moet handelen vanuit het klantbelang. Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt? Over het algemeen beveel je iemand aan wanneer je een goede ervaringen hebt met die partij. Omdat de prijs/kwaliteitverhouding goed is.

Of omdat de leverancier dezelfde service biedt zoals jij aan jouw klanten, zodat je weet dat de klant daar in goede handen is. Als de enige reden zou zijn dat je daar een paar honderd euro voor krijgt, vind ik dat een slechte zaak. De klant verwacht een goede service van de partij naar wie jij hebt doorverwezen. Maar wat als hij die service niet krijgt? Bijvoorbeeld omdat die leverancier het druk heeft, waardoor het lang duurt voor een klant een offerte krijgt. Of dat de kwaliteit tegenvalt? Dan komt de klant bij jou klagen. En dan weet de klant nog niet eens dat jij voor het doorverwijzen een vergoeding hebt ontvangen.

Hoe denk je dat de klant zou reageren als hij wist dat jij een vergoeding hebt gekregen voor slechts het doorgeven van een naam en een telefoonnummer? Meer werk is het namelijk niet. Staat dat “werk” in verhouding tot de beloning? En is het klantbelang echt gediend bij de doorverwijzing? Als je iets niet aan je klant kunt of durft uit te leggen, dan gaat er iets niet goed.

 

‘Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt?’

Andersom gebeurt het ook. Makelaars ontvangen een leadvergoeding van een financieel adviseur voor het doorverwijzen van een klant. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Dat de klant goed geholpen wordt, toch? Dat de klant een keuze heeft waar hij zijn producten of diensten afneemt. En dat iedereen erop mag vertrouwen dat dit om de juiste redenen gebeurt. Niet omdat de adviseur of de makelaar er een extraatje voor krijgt. Dat heeft in mijn ogen niets met het provisieverbod te maken, maar met integriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leuker niet, wel makkelijker

Leuker niet, wel makkelijker

(Christel van Bommel, compliance adviseur, over Werkprogramma Risicobeheersing in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) Tijdens een voorstelrondje...

Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

(Christel van Bommel-Versluijs, compliancedeskundige, in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu een ORV niet meer verplicht is, wordt er in veel minder risicoverzekeringen...

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

"Het oorspronkelijke voorstel is verstandig en evenwichtig", benadrukt Adfiz in reactie op de draai inzake provisietransparantie die minister Hoekstra maakt (zie...

Provisietransparantie: exacte bedragen moeten worden getoond

Provisietransparantie: exacte bedragen moeten worden getoond

Bij de provisietransparantie schadeverzekeringen wil minister Hoekstra dat exacte bedragen getoond gaan worden. De minister: "Mijn voorstel om verzekeringnemers...

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

"Via de lobby op alle mogelijke manieren het verdienmodel van verzekeraars proberen te verbeteren is onbehoorlijk." Aldus CFD in een open brief aan minister Hoekstra...

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet...

Het belang van compliance

Het belang van compliance

"Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders. Dat is het belang...

Nh1816: gelijk speelveld dichterbij

Nh1816: gelijk speelveld dichterbij

"Bij voorkeur was het onderwerp niet op tafel gekomen maar de ingeslagen weg biedt een verdere uitwerking met een gelijk speelveld voor de consument als uitgangspunt....

Het belang van compliance

Het belang van compliance

(Door Christel van Bommel, compliance adviseur) Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar...