Bespaarmodule

Willem Vreeswijk 2018

Hoe maak je nazorg lonend? Dat is voor veel adviseurs de hamvraag. Recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid maakt deze vraag niet minder urgent. Kifid stelt namelijk opnieuw dat financieel adviseurs expliciet moeten wijzen op premiedaling van de ORV.

In twee recente uitspraken (GC 2019-623 en GC 2019-625) concludeert de Geschillencommissie Kifid dat twee financieel adviseurs hun respectievelijke klanten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Beide financieel adviseurs zijn tekort geschoten in hun beperkte zorgplicht. Echter, de ene adviseur moet een schadevergoeding betalen aan zijn klant, de ander niet. De bal ligt namelijk wel altijd bij de klant. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de klant namelijk aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden.

Kifid hamert er opnieuw op dat adviseurs in het kader van hun zorgplicht klanten dienen te wijzen op premiedalingen. Als het op ORV’s van toepassing is, waarom dan niet ook op andere producten? Vanuit de klant bezien is dit niet meer dan logisch. Stel dat je zelf al jaren een trouwe klant bent bij een adviseur en hoort of leest dat nieuwe klanten, die misschien de dag erna alweer bij een ander aan het shoppen zijn, soms fors minder gaan betalen dan jij. Voor de klant is het businessmodel van de adviseur niet relevant. Wel het gevoel of hij wordt gewaardeerd. En die waardering is ver zoek als je als trouwe klant de hoofdprijs moet betalen.

Bladerend in wat oude VVP’s vond ik interviews terug met adviseur Lennart van Gastel. Hij doopte in 2007 het Goudse familiebedrijf om in het ‘Het Bespaarhuis’. Vernieuwend was dat Van Gastel met klanten omging zoals gebruikelijk is in de gastvrijheidsindustrie. Dit kwam onder meer tot uitdrukking in de inrichting van het kantoor, in de stijl van een grand café. Van Gastel maakt nog altijd deel uit van de directie van het kantoor, in 2018 omgedoopt tot Stibbemeyster.

Inmiddels is hij ook zeer succesvol horecaondernemer in Gouda geworden. In 2010 opende hij en zijn vrouw Sharon het Museumcafé, in 2015 volgde het zeer succesvolle restaurant LF Gouda, in 2018 kwam daar de Fondue Fabriek bij en binnenkort volgt een hotel in het voormalige Weeshuis in Gouda. Van zo’n creatieve rasondernemer valt altijd wat te leren. Van Gastel wist als adviseur zijn klanten niet alleen te pamperen zoals ze in restaurants en hotels gewend zijn, tevens zorgde hij ervoor dat zijn klanten geld konden besparen, met zogenaamde bespaarabonnementen. Voor een bepaald bedrag per jaar liep het kantoor alle verzekeringen door en gaf het aan op welke verzekeringen de klant kon besparen. En gek genoeg was dit van toepassing op bijna al zijn klanten. Ieder jaar opnieuw.

Naar aanleiding van de uitspraken van Kifid zou je als adviseur een dergelijke bespaarmodule kunnen aanbieden aan je klanten. De klant krijgt dan waar voor zijn geld, de verdiensten van de adviseur zijn in lijn met de inspanningen en de klant weet zich van aandacht verzekerd.

Het echte advieswerk heeft uiteraard niet veel te maken met de prijs van producten van aanbieders, maar het is wel fijn om aan verwachtingen van loyale klanten te kunnen voldoen en hier van te voren heldere afspraken over te kunnen maken.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Focus

Focus

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 1-2024) Een meerderheid van 64 procent was het eens met de eerste stelling van dit jaar op VVPonline.nl: ‘2024 belooft een...

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Actief betrokken

Actief betrokken

(Voorwoord VVP 5-2023) Thema’s als Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies staan bij advieskantoren hoog op to do lijstjes, maar de echte invulling komt vaak...

Vijf jaar

Vijf jaar

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante...

Meer mens

Meer mens

(Voorwoord door Willem Vreeswijk in VVP 4-2022) Omarm automatisering, ontwikkel jezelf. Dit zei digitale innovatie-expert Jarno Duursma in zijn key-note op het...

Minder

Minder

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het...

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken...

Objectief

Objectief

(Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig...

Redders

Redders

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis...