De waarde van de adviseur

Roy van den Anker 2021

(Roy van den Anker, Alpina, in rubriek 'Cultuur' in VVP 1-2024) Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur? Volgens de onderzoeken van Adfiz wordt dat in ieder geval niet zo ervaren. Maar wat maakt dan het verschil?

De laatste versie van Advies in cijfers van Adfiz bevat weer een uitgebreid overzicht van relevante data met betrekking tot financieel advies in Nederland. Met name het belang en de waarde van advies worden duidelijk gemaakt op basis van harde cijfers.

Fred de Jong, het andere financiële instituut dat conclusies trekt op basis van gedegen onderzoek reageerde inmiddels met de opmerking dat de waarde van financieel advies nu wel duidelijk is. En nu de waarde van de adviseur nog, voegde hij er terloops aan toe.

Maar wat is dan het verschil tussen advies en de adviseur? Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur? Volgens de onderzoeken van Adfiz wordt dat in ieder geval niet zo ervaren. Maar wat maakt dan het verschil?

In mijn ervaring is het belangrijkste verschil dat een adviseur nog gezien wordt als de ‘Trusted Advisor’. Maar niet vanwege een stempel dat zegt dat de adviseur zijn of haar PE-punten weer gehaald heeft. Ik ben nog geen klant tegengekomen die daar om heeft gevraagd. Misschien dan vanwege de + 100 reviews met vijf sterren van andere klanten die u voor gingen…?

Nee, de ‘Trusted Advisor’ is de deskundige die beschikt over diepgaande kennis en expertise in zijn of haar vakgebied. Hij/zij is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends en kan complexe problemen oplossen.

Kenmerken

Maar wat zijn naast kennis dan de kenmerken die zorgen voor het Trusted in Advisor?

• Integriteit: Integriteit is van cruciaal belang. Trusted advisors handelen altijd eerlijk en ethisch. Ze geven advies dat in het belang is van de cliënt of de persoon die hen vertrouwt, zelfs als dat advies tegen hun eigenbelang ingaat. En zelfs als dat tegen de directe mening van de klant in gaat. Want één van de meest in het oog springende onderwerpen van Advies in Cijfers is wel dat de klant zijn eigen kennis en kunde flink overschat.

• Vertrouwen opbouwen : Trusted advisors zijn in staat om vertrouwen op te bouwen en relaties op de lange termijn te ontwikkelen. Ze zijn empathisch, luisteren actief naar de behoeften en zorgen van hun cliënten, en tonen respect voor hun standpunten. Overigens zonder vanzelfsprekend mee te gaan in de emotie van de klant. Een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers in de huidige arbeidsmarkt: wees zuinig op je personeel. Alleen met een vast en vertrouwd contactpersoon kun je een lange termijn relatie en daarmee vertrouwen opbouwen. Mensen vertrouwen mensen. Een merk zijn als Coolblue, Apple of Shell is voor weinig weggelegd, en zelfs merken vallen steeds vaker van hun voetstuk.

• Oplossingsgericht: Trusted Advisors zijn gericht op het vinden van oplossingen voor de problemen of uitdagingen waarmee hun cliënten worden geconfronteerd. Ze denken proactief na over manieren om waarde toe te voegen en kansen te benutten, en zijn in staat om af te wijken van de gebruikelijke oplossingen die, zeker in onze markt, zoveel mogelijk gestandaardiseerd en gerationaliseerd worden.

• Communicatieve vaardigheden: Communicatie is essentieel. Trusted advisors zijn effectieve communicators. Ze kunnen complexe ideeën duidelijk uitleggen en zorgen ervoor dat hun cliënten volledig begrijpen wat er wordt voorgesteld doordat ze in staat zijn hun boodschap over te brengen zoals deze bedoeld is. Zelfs of juist als de klant iets anders wil horen.

Roy van den Anker: ‘Zachte vaardigheden cruciaal voor de toekomst.’

Bijzonder is dat al deze kenmerken vaak afgedaan worden als ‘soft’ skills. Het wordt echter steeds duidelijker dat deze zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst. Wordt het niet eens tijd om na jaren van nadruk op de vakinhoudelijke kwaliteit van de adviseur, nu ook eens te investeren in de soft skills? Die skills zijn in ieder geval niet te vervangen door ChatGPT. Dan is die ‘bedreiging’ ook gelijk opgelost.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

Het vuur van... Gitte van Haaren

Het vuur van... Gitte van Haaren

(Uit VVP 1-2024) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van’ zet VVP deze mensen op...

Ken je toegevoegde waarde

Ken je toegevoegde waarde

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering' in VVP 1-2024) Aangezien ik al sinds eind jaren tachtig actief ben in dit vak – ik weet...

“Beslis niet voor een ander”

“Beslis niet voor een ander”

(Uit VVP 1-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die dragen mannen ook in zich)...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ruimte en inzicht

Ruimte en inzicht

(Reane Dalger, Spirited Finances, in rubriek Cultuur in VVP 6-2023) Ter voorbereiding op de masterclass Transformation & Leadership van TIAS Business School...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Wie ken je?

Wie ken je?

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie...