Focus op je missie

Zeger van Twillert 2020

“Ict is het belangrijkste gereedschap dat wij als adviseurs in onze organisatie gebruiken. Daarom hebben we al in een vroeg stadium besloten dit uit te besteden. Het is cruciaal om ongestoord te werken in een stabiele digitale omgeving”, aldus Zeger van Twillert van Meerwaerde Financieel Adviseurs uit Bunschoten-Spakenburg.

Meerwaerde telt 18 medewerkers, waarvan vier parttimers. Het kantoor bedient circa 6.000 relaties waarvan 80 procent particulieren en 20 procent mkb. Pijlers zijn: verzekeringen, pensioenen, hypotheken en makelaardij. “Onze ict-structuur wordt op afstand door onze ict-dienstverlener gemonitord. Onze beveiliging is altijd up to date. Ook vinden de updates en backups buiten werktijd plaats wat irritatie op de werkvloer voorkomt. Juist in deze coronaperiode zie je hoe belangrijk een goede ict-infrastructuur is. Thuiswerken was nog nooit zo eenvoudig geregeld.”

Een andere belangrijke outsourcing voor Meerwaerde is de facturatie. “Wij werken veel met directe beloningen en hebben waar mogelijk afstand gedaan van provisiebeloningen. Het uitbesteden van de incasso’s bespaart veel tijd en ondanks en misschien wel dankzij de uitbesteding blijf je zelf in control. Een herinnering die niet verzonden hoeft te worden, kun je zelf tegenhouden en dat bespaart de relatie ergernis.”

Tijd en geld

Meerwaerde ervaart in toenemende mate het belang van (online)marketing. “Af en plaatsen we nog wel iets op social media, maar we zijn geen professionals. Daar waar je zelf niet goed in bent, kost extra tijd en dus geld en vaak zorgt het voor negatieve energie. Er zijn voldoende partijen die dit beter kunnen.”

Compliance is sinds twee jaar uitbesteed. “Dit hadden we eerder moeten doen. We zijn heel druk geweest met het opstellen van allerlei documenten, wat ten koste ging van de tijd die we aan klanten konden besteden en bovendien ging het ten koste van het plezier in het werk.

Door outsourcing kunnen wij ons meer focussen op onze kerntaken, de persoonlijke financiële hulp aan onze relaties. Tenslotte is dat onze missie en dat doen we met passie. Natuurlijk kost outsourcing geld maar de return on investment is positief.”

De klant centraal stellen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, aldus Van Twillert. “De klant is koning, klinkt prachtig, maar zijn we in de praktijk niet vooral bezig met het afvinken van allerlei wettelijke verplichtingen? Wat mij betreft zijn er geen regels nodig om de klant centraal te stellen. Bovendien weten onze klanten door onze directe beloningsstructuur heel goed dat ze ons betalen.”

Elkaar helpen

“Wij denken te weten wat er mogelijk is op het gebied van outsourcing. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die ons mogelijk kunnen helpen bij onze bedrijfsvoering. Deze informatie verkrijgen wij uit vaknieuws, vakbladen, gesprekken met ondernemers binnen en buiten onze branche dan wel internet. Persoonlijk vind ik het altijd prettig om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Je kunt elkaar op die manier helpen. We hebben er allemaal baat bij wanneer het imago van de financieel dienstverlener wordt verbeterd.”

“Waar mogelijk en financieel haalbaar zullen we werkzaamheden buiten het advieswerk om verder gaan uitbesteden. Wij willen nog meer invulling geven aan de echte functie van financieel adviseur. Wij werken toe naar een organisatie die bijna alleen nog maar bestaat uit adviseurs, commercieel medewerkers en schadebehandelaars. Wij bereiden de collega’s hier nu al op voor door hen cursussen en trainingen aan te bieden.”

‘Thuiswerken was nog nooit zo eenvoudig’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Business supporters

Business supporters

We leven in een bijzondere en merkwaardige tijd. Hoe goed we het ook allemaal regelen met elkaar, we zijn en blijven afhankelijk van omstandigheden en uiteindelijk...

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

(Kennisartikel Nh1816) Als intermediair maatschappij staat Nh1816 verzekeringen 100% voor een actieve samenwerking met financieel adviseurs. Verzekerden krijgen...

Positie professionele adviseur onbetwist

Positie professionele adviseur onbetwist

(VVP-special Business Support 2020) Kennis en vaardigheden, efficiënte processen en last but not least: maximaal contact met de klant. Dat zijn de succesfactoren...

Advies 3.0: Plug and Play

Advies 3.0: Plug and Play

(Kennisartikel Nationale Hypotheekbond) De Nationale Hypotheekbond houdt de branche graag scherp. ‘De bond’ maakt topafslag inzichtelijk en hamert...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Samen klanten blij maken

Samen klanten blij maken

(Kennisartikel Nedasco) Bij Nedasco ligt de focus nu en de komende jaren vooral op zakelijk schade en inkomen alsmede het verlenen van ondersteuning aan adviseurs...

Zelf kunnen we het beter

Zelf kunnen we het beter

“Als wij als kantoor ergens niet goed in zijn, dan is het wel in het uitbesteden van werkzaamheden”, valt Paul Robbe met de deur in huis. “In...

Uw stap naar future proof financiële dienst verlening

Uw stap naar future proof financiële dienst verlening

(Kennisartikel Erasmus Universiteit) Als financieel adviseur zit u in het oog van de storm. De financiële wereld verandert razendsnel, op dit moment zelfs extra...

Stop met bedrijfje spelen

Stop met bedrijfje spelen

(door Cedric Muchall, Keytoe) Wordt jouw organisatie gevormd door het karakter van de mensen? Of wordt het karakter van jouw collega’s gevormd door de organisatie?...

Honderdduizenden klanten met AOV-adviesvraag

Honderdduizenden klanten met AOV-adviesvraag

(Kennisartikel Avéro Achmea) De Stichting van de Arbeid bracht in maart haar advies uit over de AOV voor zzp’ers. De uitkomst past in ons vertrouwde...