Geven grootste rijkdom die er is

Frank Boute (rechts) bij donatie mondkapjes aan ziekenhuis. Links Bernardo Walta van De Goudse.

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is.

Wij hebben begin januari alles in de cloud geregeld en perfecte werkplekken gecreëerd met dubbele schermen bij medewerkers thuis. Wij hebben een A- en een B-team gemaakt, superblij dat we dit zo hebben gedaan. Het A-team bestaat uit onze relatiebeheerders die klantcontacten hebben die tot de kern van mijn bedrijf horen. Zij facetimen en hebben een speciale groep aangemaakt.

De werkdruk is enorm en wij hebben onze handen vol om al het werk af te handelen. Wij hebben een persoon aangesteld die specialisme reis heeft en alle veranderingen per dag bijhoudt Alle communicatie gaat via deze relatiebeheerder. De hoofd relatiebeheerder coördineert al het werk en verdeelt dat over de overige medewerkers.

In de week van 6 april zijn wij begonnen om alle klanten die zijn toegewezen aan het klanten relatieteam te bellen en alle verzekeringen door te nemen of door te verwijzen naar specialisten. Niet iedereen heeft de module hypotheken of pensioenen, maar dan wordt de klant verder geholpen door deze specialisten.

‘In mijn hoofd speelt continu: wie kunnen wij helpen?’

In ons systeem hebben wij een hiatenbepaling, waardoor wij snel kunnen zien wat loopt er en wat loopt er niet. Per verzekering wordt dan alles afgekaart en het bezoekverslag ligt dan binnen een uur bij de klant. Supereffectief.

Het merkwaardige is dat wij nog nooit zo’n goed kwartaal hebben gedraaid qua verzekeringen.

Coronaklachten

Het B-team bestaat uit studenten en oud-medewerkers. Wij hebben vier kantoren overgenomen en alles werd in april deze afgerond. Dat houdt in: alles gescand, goed in mijn administratiesysteem en gelijk een agenda erop en toegekend aan een teamportefeuille of accountmanager. Een geluk bij een ongeluk, deze klus is zo snel geklaard dat is ongelofelijk, en dat in een paar weken. Deze mensen hebben geen klantcontact.

In het B-team hadden vier mensen coronaverschijnselen. Twee waren weken zwaar ziek, maar kregen geen test zolang ze geen grotere longproblemen hadden. Jonge mensen van 20 jaar. In mijn familie gelukkig geen coronagevallen, maar natuurlijk wel klanten die zijn weggevallen of ouders die zijn overleden. Zo belde een klant, beide ouders overleden en geen mogelijkheid tot een normaal afscheid. Bizar deze tijd.

Het kantoor in Tilburg, overgenomen per 01-01-2020 laat ik in Tilburg en wij hebben alles geregeld wat betreft thuiswerken. Vergaderingen doe ik buiten op gepaste afstand en afzonderlijk met het A-team in Oisterwijk en apart met de mensen in Tilburg.

Spreiding en sociale afstand is het advies. Alle gesprekken gaan op afstand en wij hebben scherm delen, Skype en FaceTimen. Iedereen accepteert het, dat is heel gewoon in deze tijd en wellicht is dit ook de nieuwe tijd: meer thuis werken en anders communiceren.

Wij hebben mondkapjes uitgereikt, mocht iemand onverhoopt op kantoor komen, we hebben handgel zodat iedereen per dag de handen kan ontsmetten.

Zoveel nood

Als eigenaar ben ik met mijn secretaresse alleen maar bezig met goede doelen. Zo heb ik mijn contacten met China kunnen benutten om maskers te kunnen kopen van een gerenommeerde biofabriek. Nh1816 en De Goudse hebben in totaal 38.000 van deze FFP2-gecertificeerde mondkapjes aan lokale ziekenhuizen gedoneerd. Echt geweldig.

Via LinkedIn heb ik een oproep geplaatst en ik kreeg meer dan 28.000 berichten. Er is zoveel nood, onbegrijpelijk. Ik ben een doorn in het oog van de groothandel, want ik geef de maskers weg tegen inkoopprijs aan doktersposten, bejaardenhuizen, schoonmaakbedrijven, etcetera. Natuurlijk eerst aangemeld bij de RIVM en overige overheidsinstanties. Helaas kan ik je zeggen dat deze partijen slecht communiceren en niet de juiste dingen doen. Ik heb minister Bruno Bruins nog geappt net voordat hij neerviel en de problemen aangegeven. Nu ik in dit netwerk zit van LinkedIn heb ik zoveel waardevolle contacten gekregen, ongelofelijk.

Energie

Ook hebben wij bij de AH voor 150 mensen eten kunnen regelen. Horeca Oisterwijk is natuurlijk dicht, maar deze restaurants gingen koken voor de minder bedeelden die eigenlijk van de voedselbank moeten leven. Geweldig, een prachtige maaltijd geserveerd aan deze mensen. Ik had AH Tilburg, groot distributiecentrum, zover dat ze gingen doneren, moest er een gekoelde truck komen. Op zaterdag 16.00 uur kreeg ik dat door. Binnen 30 minuten was dit ook weer opgelost. Via via, hupsakee, een professionele vervoerder kwam ons weer helpen. Ik ben er toen tussenuit gestapt en heb alles overgelaten aan de koks van de restaurants in Oisterwijk en degenen die de transport doen. Mission voorbij, op naar nieuwe evenementen.

Tevens hebben wij bonnen van restaurants gekocht en via Facebook weggegeven. Aan mensen die druk zijn met corona in de zorg of hoe dan ook. Ontzettend veel mensen werden genoemd. Iedere week doen wij een actie om een lokaal bedrijf te sponsoren en dit uit te delen aan de mensen die onze helden zijn.

Het mag duidelijk zijn dat ik hier mijn energie uit haal. Ik denk iedere keer aan Schindlers List, op het einde moest hij vluchten en toen zei hij: ik had dit nog kunnen verkopen, ik had dat nog kunnen doen om Joden vrij te kopen. In mijn hoofd speelt dit continu; wie kunnen wij helpen en wat kan ik doen? Een groter cadeau kan ik mijzelf niet geven.

Balans

Ik geloof niet in het communisme, maar ook niet in het kapitalisme. Hoe kan de directeur van de ING zichzelf een miljoen euro aan salaris willen toekennen, hoe kan de CEO van BP lekker zeilen als de grootste milieuramp zich voltrekt, hoe kunnen wij een continent Australië laten affikken met elkaar met 1,2 miljard dode dieren, hoe kunnen wij deze vluchtelingencrisis zo laten gebeuren, etcetera, etcetera? Ik hoop dat er een commissie komt wereldwijd die - zonder enige politiek, godsdienst of wat dan ook gerelateerd - gaat kijken: wat schaadt de mensheid? En dat we toegaan naar een systeem gericht op aarde en mensheid, meer gelijkheid en verbinding.

Maar kijkende in ons landje: een jaar geleden stonden de beroepsgroepen zorg en docenten nog op het Malieveld, wij willen meer waardering en geld. Het is onmogelijk voor deze beroepsgroepen een huis te kopen. Nu zijn ze onze helden en kunnen wij niet zonder hen. Is het dan niet eens tijd dat er een beter balans komt tussen de ING-directeur die zichzelf wil verrijken en overigens bijna alle ministers die zich verrijken bij een bank, of een club zoals Unilever en de mensen en die nu onze helden zijn? Wordt het niet eens tijd om daar eens naar te kijken? Hoe dit systeem heet weet ik niet, maar mijn hoop is gevestigd op deze balans en kijk op de wereld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alfred van den Dobbelsteen - Pensioen-Coaching 5 juni 2020

Prachtig verhaal Frank!

Meer over
De Goudse biedt verzuimrelaties extra ‘coronadiensten’

De Goudse biedt verzuimrelaties extra ‘coronadiensten’

De Goudse gaat bedrijven helpen die tijdens de coronacrisis worstelen met het inzetbaar houden van hun personeel. Dit vormt een aanvulling op eerdere coronamaatregelen...

Corona: werkgever moet hoe dan ook zorgen voor veilige werkplek

Corona: werkgever moet hoe dan ook zorgen voor veilige werkplek

Een minimale afstand van 1,5 meter is een dwingend advies. Als dat in een bepaalde werksituatie echt niet uitvoerbaar is, moeten maatregelen worden genomen die een...

Alarmcentrales en Rode Kruis ondersteunen GGD’en bij bron- en contactonderzoek

Alarmcentrales en Rode Kruis ondersteunen GGD’en bij bron- en contactonderzoek

De alarmcentrales gecoördineerd door SOS International en het Rode Kruis steunen de GGD'en bij het bron- en contactonderzoek corona. Sinds 1 juni kan...

Het werk gaat door...

Het werk gaat door...

Onder de titel ‘Het werk gaat door...’ brengt VVP sinds 31 maart in haar dagelijkse nieuwsbrief in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze...

Coronacrisis: bedreiging of kans?

Coronacrisis: bedreiging of kans?

Is de coronacrisis alleen maar een bedreiging voor verzekeraars en financieel adviseurs? Nee, met een beetje creativiteit biedt ze ook kansen. Misschien zelfs...

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ver weg, toch dichtbij

Ver weg, toch dichtbij

Advies op afstand. Het gebeurde al, maar onder invloed van corona pakt iedereen het nu op. Belangrijk: zorg dat het advies op afstand past bij wie u als kantoor...

Protocol Financieel Advies

Protocol Financieel Advies

Het Protocol Financieel Advies helpt je te voldoen aan de eisen van de anderhalvemetereconomie. Alle branches in Nederland moeten een plan opstellen dat hun...

Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...