Grenzen opzoeken

Ken je vak! Compliance

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen van een selfie. Zij zijn niet de enige die net te ver gaan. Waarom zoeken mensen altijd het randje op?

De ene grens is duidelijker dan de andere. Een grens naar een ander land is over het algemeen goed zichtbaar. Tussen jouw tuin en die van buren staat vaak een schutting of dikke heg, ook heel duidelijk. Wanneer het eind van mijn geduld is bereikt is afhankelijk van de situatie, dus die is wat lastiger. Maar geloof me, het is heel duidelijk als de limiet is bereikt. Een afgrond lijkt mij een vrij duidelijke grens.

Toch zijn er mensen die willen kijken tot hoever ze kunnen gaan. Omdat op het randje leven nu eenmaal spannend is, of misschien omdat de gevolgen ze niets kan schelen. Soms lijkt het alsof er meer energie wordt gestoken in kijken tot hoever een grens kan worden opgerekt zonder te worden teruggefloten, dan om je te houden aan de geldende regels. Begrijp me niet verkeerd. In bepaalde gevallen is het juist goed om te kijken tot hoever je kunt gaan. Als je kracht- of conditietraining doet. Of wanneer je een opleiding wilt volgen waarvan je omgeving zich afvraagt of het qua niveau wel haalbaar is. Al zijn daar uiteindelijk ook grenzen aan. Het is allemaal afhankelijk van de risico’s die je bereid bent te nemen en of het een (on)nodig risico is.

‘Open normen wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn’

Kaders aangeven

Wanneer een klant een advies over een hypotheek of verzekering wil, maak je afspraken over wat je voor de klant gaat doen. Niet alleen tijdens het advies- en bemiddelingstraject, maar ook tijdens de looptijd van het afgesloten product. Het is belangrijk om de kaders van jouw dienstverlening bij klanten aan te geven. Zodat ze weten ze kunnen verwachten en wat niet. Al zijn er klanten die zullen proberen hoever ze daarin kunnen gaan. Het is dan aan jou om jouw grenzen te bewaken. Laatst las ik dat een adviseur een tip had gegeven om door een familielid geld op de spaarrekening van de klant te laten storten, zodat ze eigen geld konden aantonen. En dat geld dan na het transport weer terugstorten. Zo was de financiering toch haalbaar. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik snap dat het wordt gedaan om klanten te helpen, maar dan graag zonder onnodige risico’s.

De Wft kent veel open normen, maar dat wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn. Met leidraden en informatiedocumenten geeft de AFM aan wat de kaders zijn. Met genoeg ruimte om daarbinnen het best passende advies aan de klant te geven. Daarbij wordt verwacht dat je gebruik maakt van gezond verstand. Toch zijn er genoeg adviseurs die bewust de grenzen opzoeken. Niet alleen voor eigen risico, maar ook voor risico van de klant. Vaak zal het goed gaan, maar soms val je over de rand…

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantekening altijd waardevol

Aantekening altijd waardevol

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

Regelgeving is geen afvinklijstje

Regelgeving is geen afvinklijstje

Al houdt u zich als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...