Grenzen opzoeken

Ken je vak! Compliance

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen van een selfie. Zij zijn niet de enige die net te ver gaan. Waarom zoeken mensen altijd het randje op?

De ene grens is duidelijker dan de andere. Een grens naar een ander land is over het algemeen goed zichtbaar. Tussen jouw tuin en die van buren staat vaak een schutting of dikke heg, ook heel duidelijk. Wanneer het eind van mijn geduld is bereikt is afhankelijk van de situatie, dus die is wat lastiger. Maar geloof me, het is heel duidelijk als de limiet is bereikt. Een afgrond lijkt mij een vrij duidelijke grens.

Toch zijn er mensen die willen kijken tot hoever ze kunnen gaan. Omdat op het randje leven nu eenmaal spannend is, of misschien omdat de gevolgen ze niets kan schelen. Soms lijkt het alsof er meer energie wordt gestoken in kijken tot hoever een grens kan worden opgerekt zonder te worden teruggefloten, dan om je te houden aan de geldende regels. Begrijp me niet verkeerd. In bepaalde gevallen is het juist goed om te kijken tot hoever je kunt gaan. Als je kracht- of conditietraining doet. Of wanneer je een opleiding wilt volgen waarvan je omgeving zich afvraagt of het qua niveau wel haalbaar is. Al zijn daar uiteindelijk ook grenzen aan. Het is allemaal afhankelijk van de risico’s die je bereid bent te nemen en of het een (on)nodig risico is.

‘Open normen wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn’

Kaders aangeven

Wanneer een klant een advies over een hypotheek of verzekering wil, maak je afspraken over wat je voor de klant gaat doen. Niet alleen tijdens het advies- en bemiddelingstraject, maar ook tijdens de looptijd van het afgesloten product. Het is belangrijk om de kaders van jouw dienstverlening bij klanten aan te geven. Zodat ze weten ze kunnen verwachten en wat niet. Al zijn er klanten die zullen proberen hoever ze daarin kunnen gaan. Het is dan aan jou om jouw grenzen te bewaken. Laatst las ik dat een adviseur een tip had gegeven om door een familielid geld op de spaarrekening van de klant te laten storten, zodat ze eigen geld konden aantonen. En dat geld dan na het transport weer terugstorten. Zo was de financiering toch haalbaar. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik snap dat het wordt gedaan om klanten te helpen, maar dan graag zonder onnodige risico’s.

De Wft kent veel open normen, maar dat wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn. Met leidraden en informatiedocumenten geeft de AFM aan wat de kaders zijn. Met genoeg ruimte om daarbinnen het best passende advies aan de klant te geven. Daarbij wordt verwacht dat je gebruik maakt van gezond verstand. Toch zijn er genoeg adviseurs die bewust de grenzen opzoeken. Niet alleen voor eigen risico, maar ook voor risico van de klant. Vaak zal het goed gaan, maar soms val je over de rand…

Reactie toevoegen

 
Meer over
Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

De financiële sector staat te springen om speurneuzen die fraude, witwaspraktijken en het financieren van terrorisme een halt toe kunnen roepen. Dat ziet Walters...

Zelf weer even klant

Zelf weer even klant

(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen...

De juiste mentaliteit

De juiste mentaliteit

(door Christel van Bommel, compliance-expert) Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een...

Incidentenprocedure

Incidentenprocedure

Het belang van een incidentenprocedure bleek weer eens in het geval waarin een kantoor door een aanbieder werd gewezen op mogelijke fraude door een van de medewerkers....

Maak van nazorg een beetje liefde

Maak van nazorg een beetje liefde

Nazorg lijkt alleen maar een verplichting. De markt bedelt zelfs bij de AFM voor meer regels. Dit is toch tegennatuurlijk?! Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid?...

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

(door Christel van Bommel, Polis Advocaten) Als compliance-adviseur kom ik vaak bij financieel dienstverleners over de vloer. Om ze te adviseren over het inrichten...

Formaliteit?! Lampje ging uit...

Formaliteit?! Lampje ging uit...

O nee…daar heb je haar weer. Komt ze weer zeuren wat er allemaal niet goed gaat. Dat een procedure niet juist is uitgevoerd of een werkwijze niet klopt....

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie", stelt Silvia Janssen van Onkar Compliance in het kenniskatern Ken je vak! in VVP 2. "Die...