Hunkeren naar verandering

Mieke Verhoef 2023

(Mieke Verhoef in de rubriek Cultuur in VVP 1, 2023) Leven gaat over veranderen. Een embryo dat een baby wordt, zich ontwikkelt tot kleuter en uitgroeit naar een volwassene. Elke dag een beetje groeien en keuzes maken. Je leven met iemand delen, samenwonen, die ene woning kopen en groeien als gezin. Maar ook het verdriet van het verlies door ziekte, overlijden of scheiden, van betekenis zijn door die baan of onderneming, met pensioen gaan: elke fase in het leven is een verandering. Niet voor niets is inspelen op life events een veel gekozen marketingstrategie in de branche.

Dat maakt dat ook verzekeren over veranderingen gaat. Daarom is het belangrijk dat je als adviseur weet wat er bij je klant speelt, zodat je erop kan inspelen. Volg je klanten en volg je klanten op. Ook online. Niet om een product te verkopen, maar om je klant de spiegel van mogelijkheden en risico’s voor te houden en ze ervoor te behoeden. Nationale-Nederlanden speelde daar in de nieuwste campagne sterk op in. ‘Voor welke verandering je ook staat, onze support heb je’.

Stilstaan of meebewegen?

Is dat niet de rol van de adviseur: meebewegen met de veranderingen van je klant, zodat risico’s helder zijn en afgedekt kunnen worden? Vanuit de maatschappelijke oorsprong van verzekeren. Maar waarom gaan we het mens zijn voorbij, staan we als branche stil en houden we vast aan ingesleten patronen omdat ‘het zo hoort’?

Wat zou er gebeuren als je niet doet zoals het hoort maar zoals jij het ziet? Dan ben je de verandering die je voor de wereld (of de branche) wilt. Sta je op vanuit je eigenheid en werk je vanuit je hart. Ben je niet de eenheidsworst, maar je pure jij. Daarin ligt de verbinding met je klanten en medewerkers omdat zij zich vanuit gelijkgestemdheid in je herkennen.

Persoonlijkheid

Persoonlijkheid is hierin cruciaal. Een beetje van jezelf laten zien. Daarvoor hoef je niet je hele hebben en houden publiekelijk te delen. Er is een verschil tussen persoonlijk en privé. Wat ik wel bedoel, is je eigenheid uitdragen, vanuit je rol van betekenis en plezier. Je zin. Vertellen waarom je doet wat je doet maar ook praten over die ene hobby of sport maakt dat je raakvlakken vindt en blijvend vertrouwen wint. Van je klanten én je (toekomstige) medewerkers.

Verbond

Het Verbond van Verzekeraars publiceerde eind vorig jaar de meest impactvolle trends in 2022. ‘Aantrekkelijkheid van de verzekeringssector voor (nieuw) personeel’ prijkt op nummer één. Gevolgd door ‘Aandacht voor de menselijke maat’. De branche aantrekkelijker en menselijker maken, begint met het stof van het imago van de branche afblazen en vertellen wat het werk voor jou betekenisvol maakt. Jezelf zijn, uitspreken en laten zien, menselijk zijn zodat je groeit in oprechte relaties.

Bezoek je klanten op de fiets, als je graag fietst. Houd je adviesgesprekken wandelend omdat linker- en rechterhersenhelften dan verbinden en de mooiste gesprekken ontstaan. Laat zien waar jij je maatschappelijk voor inzet en vertel dat je in het weekend hebt hardgelopen of die obstacle run hebt gedaan. Hierin ligt de verbinding.

‘De branche hunkert naar de menselijke maat’

Cultuurverandering

Uit het keurslijf stappen en jezelf uitspreken en laten zien, in de huidige cultuur van de branche gebeurt dat te weinig. Als je het mij vraagt, gaan niet alleen het leven en verzekeren over verandering. Maar hunkert de branche ook naar cultuurverandering vanuit klantbelang en aantrekkelijk werkgeverschap. Naar de menselijke maat en maatschappelijke rol voor meer betekenis en impact.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Mieke Verhoef benoemd tot communicatie-specialist Nh1816

Mieke Verhoef benoemd tot communicatie-specialist Nh1816

Mieke Verhoef treedt per 1 september 2023 in dienst bij Nh1816 als communicatie-specialist. Na journalistieke opleidingen werkte Verhoef van 2014 tot 2018 als content-specialist...

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

(WIFS in VVP 06-2022) Women in Financial Services (WIFS) is opgericht na de financiële crisis vanwege ‘de overheersende masculiene cultuur die een belangrijke...

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

(Faisal Setoe, HDI Global Specialty SE, in rubriek Cultuur in VVP 4-2022) Het is een broeierige en onstuimige zomer merk ik. Het klimaat is op alle fronten zoekende....

Innoveer naar jezelf

Innoveer naar jezelf

(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat...

Meer moed in de financiële sector

Meer moed in de financiële sector

(Mirelle van Gemert, WIFS, in rubriek Cultuur in VVP 3-2022) Building braver cultures is dit jaar het thema van het DiveIn festival, het internationale diversity...

Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening

Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening

(Uit VVP 02-2022) In september 2022 gaat de tweede leergang van 'De betekenis van rijkdom' van start. Deelnemers van de eerste leergang kijken terug op een uiterst...

Niet alleen mensen met een koopwoning gaan dood

Niet alleen mensen met een koopwoning gaan dood

(Indra Frishert, Dazure, in rubriek Cultuur in VVP 02-2022) Onlangs ving ik een gesprek op in de trein. Twee jongeren hadden het over het tv-programma ‘Sander...