Kom maar op!

Willem Vreeswijk 2018

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook nog lang niet zijn. Het werk van de onafhankelijk financieel adviseur is voor klanten relevanter dan ooit en tegelijkertijd is de transformatie van diezelfde adviseurs nog in volle gang. Ook het komend jaar zullen ondernemers weer stappen moeten zetten. Zonder volledig te willen zijn, een paar aandachtspunten.

Onafhankelijkheid wordt onderscheidend. De term zal in de wet worden verankerd en adviseurs zullen aan criteria moeten voldoen om zich onafhankelijk te kunnen blijven noemen. Onder meer zullen adviseurs een objectieve analyse van een toereikend aantal producten moeten geven. Als adviseurs dit niet aantoonbaar kunnen waarmaken, verliest een kantoor het predicaat onafhankelijk. Ga bijtijds na of uw kantoor aantoonbaar voldoet aan alle criteria en hoe u vervolgens uw onafhankelijkheid bij bestaande en toekomstige klanten kunt onderstrepen!

Volledige transparantie bij schadeverzekeringen zal er vroeg of laat komen. Analyseer uw klantenbestand eens goed, zet het aantal verlieslatende en winstgevende klanten eens op een rij en ga eens na hoe uw verdienmodel eruit ziet in een volstrekt transparante advieswereld. Kunt u uw advieswerk ‘verkopen’ aan de klant of ligt hier een uitdaging?

In het verlengde hiervan: hoe gaat u zich het komende jaar onderscheiden? U hoeft maar naar buiten te kijken en u ziet dat verduurzaming een groot issue is. Om uw advieswerk (nog) beter te kunnen ‘verkopen’ aan uw klant is verbreding van uw advieswerk aan te raden. Hoe kunnen klanten hun huis verduurzamen, welke energieleverancier past daarbij, hoe vergroenen klanten hun energielabel en welke andere aspecten kunnen klanten meenemen in hun dagelijkse leven. Het is nuttig een kosten- en batenanalyse te maken. Die kan namelijk verrassend uitpakken voor klanten. Steeds meer burgers staan open voor tips voor vergroening en verduurzaming, voor veel adviseur daarentegen is dit vaak nog onontgonnen terrein.

Grote uitdaging voor advieskantoren is en blijft beheer en onderhoud . Ook hier kunt je van alles van vinden, maar feit is dat je er iets mee moet. Het is bepaald geen makkelijke transitie, maar adviseurs zullen hun klanten moeten overtuigen van hun meerwaarde. Dat gaat verder dan het sluiten van de juiste producten en hulp bieden bij calamiteiten. Dan gaat het onder meer over preventie. Adviseurs zullen klanten moeten overtuigen dat met een jaarlijkse apk heel veel leed en kosten kunnen worden bespaard.

Uiteraard is en blijft digitalisering ook een hot issue. Verdergaande digitalisering is noodzakelijk om je te blijven richten op het echte advieswerk.

Het is en blijft veel wat er op adviseurs afkomt. Anders gezegd, de advieswereld is bepaald niet saai. Ook wij kunnen er op bescheiden wijze over meepraten. Een jaar geleden ging VVP verzelfstandigd verder en ook voor het VVP-team is het een uitdagend jaar geweest. Gelukkig hebben we veel nieuwe initiatieven kunnen ontwikkelen, samen met andere partijen. Denk aan de VVP App, de Vacaturebank, het Vademecum en tal van events en specials. We zijn er, alive en kicking, en hebben ongelooflijk veel zin in 2020. Wij geloven er vooral in dat 2020 het jaar van het samenspel gaat worden.

We hebben elkaar meer dan ooit nodig in deze markt. In 2020 zetten we gezamenlijk nieuwe stappen richting een duurzame en sterkere advieswereld. 2020, kom maar op!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Van money First naar Care First

Van money First naar Care First

Louis Bohtlingk (auteur Care First en Dare to Care) organiseert op 7 mei op Landgoed Drakenburg in Baarn een themadag over geld en zorg. Met sprekers als Paul de...

Nff bij hvc: sector op weg naar eerherstel

Nff bij hvc: sector op weg naar eerherstel

"De financiële sector is volop in beweging. Welke weg we ook kiezen, er is uiteindelijk maar één gemeenschappelijke eindbestemming: een gezonde...

VPV Rotterdamprijs voor Willem Vreeswijk

VPV Rotterdamprijs voor Willem Vreeswijk

"Hartverwarmend om te zien dat mijn initiatieven door de bedrijfstak goed zijn opgemerkt." Aldus hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP, die maandagavond...