Laat weten waar je goed in bent

Niels van der Woud 2020

Samen met Niels van der Woud van Dutch Media Lab kijken we naar de website van de adviseur, naar verbeterpunten en mogelijkheden. Omdat hij jong is en geen achtergrond heeft in de financiële dienstverlening, kijkt hij er ‘fris’ en praktisch tegenaan.

Van de eerste website die hij tijdens zijn studie bouwde, voor zichzelf, heeft Niels veel geleerd. “Vooral hoe het niet moet”, lacht hij “ Investeerwereld.nl was een geweldig mooie site, met bergen aan informatie over beleggen, waar je bovendien direct allerlei boeken kon bestellen over dat onderwerp. Maar er kwam geen traffic, het was te veel puur een elektronisch visitekaartje. Dat is eigenlijk wat ik bij de meeste adviseurs ook zie: een digitaal uithangbord met allerlei informatie, maar geen traffic builder. En dat kan anders: werk toe naar een duidelijke ‘call to action’ en je genereert veel meer leads. Het is echt zonde als je dat laat liggen.”

“De website moet aansluiten bij je kantoor, bij de behoefte van je huidige klanten én bij die van nieuwe relaties. Daar valt immers veel te halen. Zorg dat je de juiste doelgroep bereikt en bedien hen met een service waarmee je jezelf onderscheidt. Daar liggen je kansen.” Van der Woud wil maar zeggen: een website is geen reclamefoldertje, maar een essentieel onderdeel van de complete bedrijfsstrategie. Van opleidingsplan tot communicatie-tot marketingplan: een website moet aanvoelen als een goed pak, dat bij je past. En je moet de verwachting die je creëert ook kunnen waarmaken. Dat vraagt een goede analyse en een grondige aanpak.

Zoekwoorden

Afhankelijk van wat je ermee wilt, ga je de website inrichten en vullen. En dan zijn de mogelijkheden uitgebreid. Van der Woud: “Een bestaande of nieuwe klant is doorgaans doelgericht op zoek naar jouw dienst, want niemand struint voor z’n lol websites van financieel dienstverleners af. Het begint er dus mee dat je gevonden wordt. Zoekwoorden spelen daarin een belangrijke rol, daar kunnen wij veel in betekenen. Voor de inhoud, de content, hebben we kant en klare templates. Die kun je zo gebruiken, maar ze dienen ook als basis voor teksten in je eigen (zoek)woorden. Daarmee word je sneller gevonden.

“Zorg ook dat je website actueel blijft en relevant. Bijvoorbeeld met een blog of nieuwsberichten. Dat lijkt misschien niet zó belangrijk - klanten zullen hier misschien niet actief naar op zoek gaan - maar wanneer je je artikelen deelt via sociale media, trek je daarmee aandacht en ‘lok’ je bezoekers naar je site. Denk aan nieuws over de woning, OZB, NHG, oversluiten of hypotheekrentes. Maar ook tarieven van de zorgverzekering of een nieuwe goedkope autoverzekering. Allemaal onderwerpen waarmee je een groot publiek kunt interesseren en klanten binnen kunt halen.

“Wat ook goed werkt zijn interactieve onderdelen: laat de klant iets berekenen of direct iets regelen, binnen de context waarbinnen hij je website of pagina vond. Zo houd je zijn interesse en blijft hij op je site. Denk aan online polis dossiers, een risicotool en modules als ‘klik-en-sluit’. Bied de klant waar hij behoefte aan heeft op een duidelijke en toegankelijke manier. Uiteraard moeten die transactie opties bij je kantoor passen. Als je de klant liever persoonlijk te woord staat, zorg dan hij of zij snel een beeld- of bel-contact kan leggen.”

Niels Van der Woud: ‘Website moet passen als een goed pak.’

Landingspagina

Het contact met bestaande klanten is vaak niet het probleem, maar hoe haal je nieuwe klanten binnen? En hoe die te benaderen? Van der Woud: “Laten we ervan uitgaan dat je een goede website hebt die aan de basisvoorwaarden voldoet. Dan gaan we kijken naar de landingspagina. Met welk product of welke dienst onderscheid je je - waar ben je heel goed in? Waar heb je heel goede mensen voor en wat kun je scherp offreren of juist heel deskundig adviseren? Kortom: wat is je onderscheidend vermogen. Vent dat uit op je landingspagina.

“Stel, je bent sterk in zorgverzekeringen; dan claimen we de pagina ‘zorgverzekering.com’ als landingspagina met allerlei uitleg en voorbeelden. En we zorgen voor de mogelijkheid om na een vergelijking direct een product af te sluiten. Wil je klant toch liever eerst jouw advies? Dan vindt hij daar een reactieformulier. Is je kantoor dé ideale partner voor MKB-verzekeringen?

Opteer dan bijvoorbeeld voor de website ‘bedrijfsverzekeringen.com’ en zorg dat de ondernemer daar snel alles vindt wat hij zoekt. Om vervolgens jou eenvoudig uit te nodigen op zijn kantoor, vanwege je expertise.

Zorg voor referenties van je klanten, filmpjes met een korte uitleg. Allemaal over dat onderwerp. En foto’s van je team met hun specialisme. Dat werkt beter dan de website ‘janklaassenadvies.nl - voor particulier en bedrijf’. Je kunt rond jouw thema ook een gerichte marketingcampagne voeren. Laat weten waar je goed in bent en wees niet bescheiden!”

Het klinkt allemaal logisch en eenvoudig, maar je moet het ook kunnen waarmaken. Je team moet over de juiste papieren beschikken, de opleidingen moeten aansluiten bij je ambitie en er moet voldoende capaciteit zijn om alle inbound-gesprekken te voeren en vast te leggen. Dat vraagt nogal wat. “Klopt, daar denken wij ook in mee. Wij kunnen de website en de techniek ook koppelen aan backoffice-diensten van bijvoorbeeld ActievBeheer die de inbound calls verzorgen en nazorg leveren.” En Van der Woud vervolgt: “Kijk, het komt erop neer dat je een helder idee hebt en een goed plan dat je stapje voor stapje aanpakt en waarmaakt. Concentreer je vooral op waar je goed in bent, op een niche. Je kunt beter een grote vis in een kleine vijver zijn dan andersom. En als je dat potentieel hebt ontwikkeld, neem dan de volgende stap. Houd het beheersbaar en overzichtelijk, anders zie je door de bomen het bos niet meer.”

Partner van dit artikel
Nationale Hypotheekbond

Nationale Hypotheekbond

De Nationale Hypotheekbond doet doorlopend onderzoek naar de hypotheekmarkt en ontwikkelt technologische oplossingen om consumenten en adviseurs te voorzien van actuele en transparante informatie. Informatie die van belang is tijdens het afsluiten van een nieuwe hypotheek en vooral ook tijdens de looptijd van een bestaande hypotheek. We houden bij onze oplossingen rekening met de persoonlijke situatie...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

"Met 8 miljoen huizen zijn we er nóg niet, geef de recreatiewoningen vrij aan de babyboomers!", aldus betoogt Jeroen Oversteegen van de De Nationale Hypotheekbond...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...

Tijd voor financiële bezinning

Tijd voor financiële bezinning

Waarschijnlijk bent u, net als ik, coronamoe. Dat zo’n ver-van-mijn-bed virus hier zo’n impact zou krijgen, wisten we een jaar geleden niet. Media...

Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Slechts vijftien tot twintig procent van de adviseurs verwacht dat de omzet uit oversluitingen en woningaankoop in 2021 zal dalen. Zestig tot 70 procent van de adviseurs...

Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

(Digitaal Centraal in VVP 6-2020) Youri Zwanepol is samen met zijn broers Jelle en Hielke eigenaar van Hypotheekrente.nl, ooit begonnen als leadgenerator maar...