Negatieve rente als katalysator

Kalo Bagijn 2021

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar gaan mensen pas op zoek naar alternatieven bij een negatieve rente.”

Pensioensparen en -beleggen voor particulieren is de markt waar Brand New Day zich sinds kort volledig op richt. Het belang in de PPI die Brand New Day had samen met a.s.r. is afgestoten. Ook is het levenbedrijf verkocht. Dat laatste verrast wat minder dan stoppen met de PPI joint venture.

Bagijn: “Ooit hebben we een levensverzekeraar (Uw Toekomst, red.) overgenomen, omdat onze pensioenklanten ook vroegen om overlijdensrisicodekking en garantieverzekeringen. Maar de orv-markt werd zo concurrerend dat wij er geen potten konden en wilden breken. En om bij deze lage rente rendementsgaranties te bieden… Dat zorgde ervoor dat wij de strategische keuze hebben gemaakt ons levenbedrijf over te doen aan Waard Leven.”

‘Disruptie ontstaat als jij het veel goedkoper kunt doen dan de concurrent’

Maar waarom het belang in de PPI verkocht? Juist nu grote slagen worden gemaakt met een nieuw pensioenstelsel is dat opmerkelijk, want er zullen vast pensioenfondsen zijn die bij deze gelegenheid besluiten tot uitbesteding aan een verzekeraar. En variabel pensioen wordt de default van het Nieuwe Pensioen Contract en Wvp+, een kolfje naar de PPI-hand. “Ons bankbedrijf groeit sterk. Dat betekent, want zo is het voorschrift, dat we meer kapitaal moeten aanhouden. En toen deed zich vorig jaar de mogelijkheid voor ons belang in de PPI te verkopen en hebben we daarvoor gekozen. Het was zeker niet onze intentie en we nemen met pijn in het hart afscheid, maar het heeft wel als voordeel dat we ons nu echt helemaal kunnen focussen op de particuliere markt van sparen en beleggen voor later.”

Nieuw pensioenstelsel

Het nieuwe pensioenstelsel gaat over de tweede pijler terwijl Brand New Day zich beweegt in de derde. Maar toch, hoe kijkt Bagijn tegen het nieuwe stelsel aan?

“Mensen hebben het idee dat in het oude systeem hun pensioen gegarandeerd was. Dat is natuurlijk nooit zo geweest, kijk maar naar het feit dat pensioenen al jaren niet geïndexeerd worden. Maar vanwege die perceptie is de juiste communicatie bij de overgang naar het nieuwe stelsel cruciaal. Wil je de zekerheid van een laag pensioen of een reële kans op een hoger pensioen?”

De constante aandacht in de media over het nieuwe pensioenakkoord heeft ertoe geleid dat het pensioenbewustzijn is toegenomen. Ook onder millennials. “Het aantal nieuwe klanten van Brand New Day groeit jaar op jaar erg hard en maar liefst 36 procent van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen opende, was millennial.

In 2015 was dat aandeel nog maar 24 procent. Uit eigen onderzoek onder nieuwe klanten blijkt dat jongeren zich steeds bewuster worden van hun eigen rol en verantwoordelijkheid om later voldoende geld te hebben. Jongeren nemen steeds actiever het opbouwen van pensioen in eigen hand.” Deze trend bevestigt volgens Bagijn ook dat de derde pijler meer dan genoeg potentieel biedt.

Omslag

Tot verwondering van Bagijn legt de consument een enorme spaarzin aan de dag ondanks de aanhoudend lage rente. “Je zou eerder verwachten dat mensen hun geld uitgeven of alternatieven zoeken met meer rendement. Het lijkt erop dat mensen redeneren: nu ik minder rente krijg, moet ik meer sparen om toch mijn doel te halen. Inmiddels zien wij wel een omslag, nu negatieve rente steeds meer de norm wordt. Wij merken dat de aandacht voor beleggen voor later toeneemt.”

Adviseurs zijn volgens Brand New Day prima in staat de consument hierin te begeleiden. Dat zou van Bagijn meer mogen, ook om de consument te beschermen tegen zijn of haar eigen irrationele gedrag. “De meeste productie komt nog altijd direct binnen en dat kanaal groeit ook harder dan het advieskanaal. Dat adviseurs verhoudingsgewijs vaker een pensioenrekening-sparen aanraden dan een pensioenrekeningbeleggen, komt vooral door de onwetendheid over beleggen en hoe je hier succesvol een verdienmodel aan koppelt.”

Als adviseur hoef je volgens Bagijn niet per se een beleggingsexpert te zijn om klanten te kunnen begeleiden op beleggingsvlak. “De ervaring laat zien dat maar weinig partijen in staat zijn langdurig de index te verslaan. Daarom zetten wij nadrukkelijk in op indexbeleggen. Als adviseur hoef je geen individuele beleggingsportefeuilles samen te stellen en te bewaken. Maar je kunt wel samen met de consument bezien of beleggen in zijn financiële huishouding past en welke indexfondsen het beste aansluiten. Voor veel mensen is duurzaamheid bijvoorbeeld een steeds belangrijker thema. Men is zelfs bereid een stukje rendement in te leveren voor het duurzame doel. Besef overigens wel dat duurzame aandelen zich in grote lijnen hetzelfde gedragen als gewone aandelen. Ook hier geldt: ga voor de lange termijn, zorg voor een goede spreiding, weeg ieder jaar je portefeuille opnieuw en bouw het risico af naarmate je dichter bij je einddoel komt.”

 

Kalo Bagijn: ‘Genoeg potentie voor de derde pijler.’

Lage kosten

De keuze van Brand New Day voor indexbeleggen heeft ook te maken met de wens de kosten zo laag mogelijk te houden. Brand New Day gaat vanaf het begin prat op lage kosten “Ook wij maken zo veel mogelijk gebruik van nieuwe technologie. Wij werken aan slimme tooling (robots) om klanten en adviseurs op weg en on track te houden met beleggen. Het is een middel om kosten naar beneden te brengen. Want echte disruptie ontstaat als jij het veel goedkoper kunt doen dan de concurrent. Zo heb ik het bij BinckBank benaderd en zo benader ik het bij Brand New Day nog steeds. En ja, banksparen bood ons de mogelijkheid om goedkoop te zijn. Maar dat is ondernemen: nieuwe mogelijkheden benutten. Levensverzekeraars zitten nog steeds op een hele grote zak geld dankzij de bestaande portefeuille. Maar ze zullen toch een keer op zoek moeten naar een nieuw verdienmodel, omdat steeds meer polissen expireren en er niks nieuws voor in de plaats komt. Ik zie nog altijd relatief weinig vernieuwing bij verzekeraars.”

Reactie toevoegen

 
Brand New Day introduceert nieuwe online Pensioenplanner

Brand New Day introduceert nieuwe online Pensioenplanner

Brand New Day heeft een nieuwe Pensioenplanner live gezet voor werknemers die via hun werkgever pensioen opbouwen bij haar. "Met de Pensioenplanner", aldus Jan Willem...

"Adviseur moet benadrukken dat zijn beloning geen kosten zijn voor de klant, maar investering"

"Adviseur moet benadrukken dat zijn beloning geen kosten zijn voor de klant, maar investering"

De klanten van Brand New Day die begeleid worden door een onafhankelijk financieel adviseur hebben méér vertrouwen dat hun benodigde eindkapitaal wordt...

Bankvergunning Brand New Day door overname

Bankvergunning Brand New Day door overname

 Brand New Day heeft de bankactiviteiten van Allianz overgenomen. Hierdoor heeft Brand New Day een bankvergunning verkregen. Brand New Day noemt het verkrjigen...

Brand New Day lanceert salarispakketkoppeling

Brand New Day lanceert salarispakketkoppeling

Begin 2017 gaat de salarispakketkoppeling tussen Brand New Day en Benefits-Plaza live. Wijzigingen in de gegevens van de werknemer worden door deze koppeling realtime...

PPI brandnewday voor het eerst in zwarte cijfers

PPI brandnewday voor het eerst in zwarte cijfers

De PPI van Brand New Day heeft in mei voor het eerst zwarte cijfers gedraaid. Heel 2016 verwacht Brand New Day met winst af te sluiten. De PPI van Brand New Day...

"Het gaat best wel lekker met onze ppi"

"Het gaat best wel lekker met onze ppi"

De PPI van Brand New Day zag het aantal bedrijven in haar portefeuille vorig jaar groeien met 57 procent tot 1.578. Het aantal werknemers bij deze bedrijven: 38.715...

Brand New Day verwacht klantvermogen te verdubbelen

Brand New Day verwacht klantvermogen te verdubbelen

Brand New Day zag het aantal klanten in 2015 met 22 procent stijgen naar 127.000. Het door klanten toevertrouwde vermogen steeg met 31 procent en doorbrak daarmee...

'collectief' pensioen voor ondernemers

'collectief' pensioen voor ondernemers

"Aan de basis van het concept staat dat de ondernemer in loondienst treedt bij zichzelf en daardoor, behalve als ondernemer, ook wordt gezien als werknemer....

PPI Brand New day: volgend jaar winst

PPI Brand New day: volgend jaar winst

"Er zijn in de markt een paar PPI’s die hard groeien. En onze PPI is daar één van. Daar zijn wij best trots op. De komst van de PPI een...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...