Negatieve rente als katalysator

Kalo Bagijn 2021

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar gaan mensen pas op zoek naar alternatieven bij een negatieve rente.”

Pensioensparen en -beleggen voor particulieren is de markt waar Brand New Day zich sinds kort volledig op richt. Het belang in de PPI die Brand New Day had samen met a.s.r. is afgestoten. Ook is het levenbedrijf verkocht. Dat laatste verrast wat minder dan stoppen met de PPI joint venture.

Bagijn: “Ooit hebben we een levensverzekeraar (Uw Toekomst, red.) overgenomen, omdat onze pensioenklanten ook vroegen om overlijdensrisicodekking en garantieverzekeringen. Maar de orv-markt werd zo concurrerend dat wij er geen potten konden en wilden breken. En om bij deze lage rente rendementsgaranties te bieden… Dat zorgde ervoor dat wij de strategische keuze hebben gemaakt ons levenbedrijf over te doen aan Waard Leven.”

‘Disruptie ontstaat als jij het veel goedkoper kunt doen dan de concurrent’

Maar waarom het belang in de PPI verkocht? Juist nu grote slagen worden gemaakt met een nieuw pensioenstelsel is dat opmerkelijk, want er zullen vast pensioenfondsen zijn die bij deze gelegenheid besluiten tot uitbesteding aan een verzekeraar. En variabel pensioen wordt de default van het Nieuwe Pensioen Contract en Wvp+, een kolfje naar de PPI-hand. “Ons bankbedrijf groeit sterk. Dat betekent, want zo is het voorschrift, dat we meer kapitaal moeten aanhouden. En toen deed zich vorig jaar de mogelijkheid voor ons belang in de PPI te verkopen en hebben we daarvoor gekozen. Het was zeker niet onze intentie en we nemen met pijn in het hart afscheid, maar het heeft wel als voordeel dat we ons nu echt helemaal kunnen focussen op de particuliere markt van sparen en beleggen voor later.”

Nieuw pensioenstelsel

Het nieuwe pensioenstelsel gaat over de tweede pijler terwijl Brand New Day zich beweegt in de derde. Maar toch, hoe kijkt Bagijn tegen het nieuwe stelsel aan?

“Mensen hebben het idee dat in het oude systeem hun pensioen gegarandeerd was. Dat is natuurlijk nooit zo geweest, kijk maar naar het feit dat pensioenen al jaren niet geïndexeerd worden. Maar vanwege die perceptie is de juiste communicatie bij de overgang naar het nieuwe stelsel cruciaal. Wil je de zekerheid van een laag pensioen of een reële kans op een hoger pensioen?”

De constante aandacht in de media over het nieuwe pensioenakkoord heeft ertoe geleid dat het pensioenbewustzijn is toegenomen. Ook onder millennials. “Het aantal nieuwe klanten van Brand New Day groeit jaar op jaar erg hard en maar liefst 36 procent van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen opende, was millennial.

In 2015 was dat aandeel nog maar 24 procent. Uit eigen onderzoek onder nieuwe klanten blijkt dat jongeren zich steeds bewuster worden van hun eigen rol en verantwoordelijkheid om later voldoende geld te hebben. Jongeren nemen steeds actiever het opbouwen van pensioen in eigen hand.” Deze trend bevestigt volgens Bagijn ook dat de derde pijler meer dan genoeg potentieel biedt.

Omslag

Tot verwondering van Bagijn legt de consument een enorme spaarzin aan de dag ondanks de aanhoudend lage rente. “Je zou eerder verwachten dat mensen hun geld uitgeven of alternatieven zoeken met meer rendement. Het lijkt erop dat mensen redeneren: nu ik minder rente krijg, moet ik meer sparen om toch mijn doel te halen. Inmiddels zien wij wel een omslag, nu negatieve rente steeds meer de norm wordt. Wij merken dat de aandacht voor beleggen voor later toeneemt.”

Adviseurs zijn volgens Brand New Day prima in staat de consument hierin te begeleiden. Dat zou van Bagijn meer mogen, ook om de consument te beschermen tegen zijn of haar eigen irrationele gedrag. “De meeste productie komt nog altijd direct binnen en dat kanaal groeit ook harder dan het advieskanaal. Dat adviseurs verhoudingsgewijs vaker een pensioenrekening-sparen aanraden dan een pensioenrekeningbeleggen, komt vooral door de onwetendheid over beleggen en hoe je hier succesvol een verdienmodel aan koppelt.”

Als adviseur hoef je volgens Bagijn niet per se een beleggingsexpert te zijn om klanten te kunnen begeleiden op beleggingsvlak. “De ervaring laat zien dat maar weinig partijen in staat zijn langdurig de index te verslaan. Daarom zetten wij nadrukkelijk in op indexbeleggen. Als adviseur hoef je geen individuele beleggingsportefeuilles samen te stellen en te bewaken. Maar je kunt wel samen met de consument bezien of beleggen in zijn financiële huishouding past en welke indexfondsen het beste aansluiten. Voor veel mensen is duurzaamheid bijvoorbeeld een steeds belangrijker thema. Men is zelfs bereid een stukje rendement in te leveren voor het duurzame doel. Besef overigens wel dat duurzame aandelen zich in grote lijnen hetzelfde gedragen als gewone aandelen. Ook hier geldt: ga voor de lange termijn, zorg voor een goede spreiding, weeg ieder jaar je portefeuille opnieuw en bouw het risico af naarmate je dichter bij je einddoel komt.”

 

Kalo Bagijn: ‘Genoeg potentie voor de derde pijler.’

Lage kosten

De keuze van Brand New Day voor indexbeleggen heeft ook te maken met de wens de kosten zo laag mogelijk te houden. Brand New Day gaat vanaf het begin prat op lage kosten “Ook wij maken zo veel mogelijk gebruik van nieuwe technologie. Wij werken aan slimme tooling (robots) om klanten en adviseurs op weg en on track te houden met beleggen. Het is een middel om kosten naar beneden te brengen. Want echte disruptie ontstaat als jij het veel goedkoper kunt doen dan de concurrent. Zo heb ik het bij BinckBank benaderd en zo benader ik het bij Brand New Day nog steeds. En ja, banksparen bood ons de mogelijkheid om goedkoop te zijn. Maar dat is ondernemen: nieuwe mogelijkheden benutten. Levensverzekeraars zitten nog steeds op een hele grote zak geld dankzij de bestaande portefeuille. Maar ze zullen toch een keer op zoek moeten naar een nieuw verdienmodel, omdat steeds meer polissen expireren en er niks nieuws voor in de plaats komt. Ik zie nog altijd relatief weinig vernieuwing bij verzekeraars.”

Reactie toevoegen

 
Jubilerend Brand New Day opent beurs

Jubilerend Brand New Day opent beurs

Brand New Day opende dinsdag de beurs. Aanleiding vormde het tienjarig bestaan van de online pensioenbank. Directeur Beleggen Arend Jan Velsink sloeg op de gong....

Brand New Day verwelkomt 5000ste werkgever voor haar bedrijfspensioen

Brand New Day verwelkomt 5000ste werkgever voor haar bedrijfspensioen

Online pensioenbank Brand New Day verwelkomde onlangs de 5.000ste klant van haar bedrijfspensioen: Creditsafe Nederland, dat wordt begeleid door Meijers Assurantiën....

Direct vijf sterren voor Brand New Day Lijfrente-uitkering

Direct vijf sterren voor Brand New Day Lijfrente-uitkering

De Brand New Day Lijfrente-uitkering heeft direct vijf sterren op prijs gehaald in de jongste MoneyView-rating Direct Ingaande Lijfrentes. Brand New Day zette haar...

Brand New Day lanceert lijfrente-uitkering

Brand New Day lanceert lijfrente-uitkering

Brand New Day heeft een lijfrente-uitkering gelanceerd. Brand New Day, dat tien jaar actief is, heeft sinds 2017 een bankvergunning en biedt sindsdien ook spaarproducten...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

Brand New Day: samen zorgen voor tevreden klanten

Brand New Day: samen zorgen voor tevreden klanten

‘Je loog tegen mij…’ Online pensioenbank Brand New Day ging er aanvankelijk met gestrekt been in. De campagne was wellicht iets te scherp aangezet,...

Brand New Day gaat voor groeiversnelling

Brand New Day gaat voor groeiversnelling

Brand New Day gaat voor groei. De online pensioenbank heeft 25 miljoen euro opgehaald bij haar aandeelhouders Hartwig, ASR en VvAA. Dit geld wordt volledig aangewend...

ORV van Brand New Day nu ook aan te vragen via HDN

ORV van Brand New Day nu ook aan te vragen via HDN

Inspelend op de wens van financieel adviseurs is de ORV van Brand New Day nu ook via HDN direct vanuit de adviessoftware (Findesk, Figlo, Adviesbox, Finix, ScenarioAdvies...

Samen zorgen voor tevreden klanten

Samen zorgen voor tevreden klanten

‘Je loog tegen mij…’ Online pensioenbank Brand New Day ging er aanvankelijk met gestrekt been in. De campagne was wellicht iets te scherp aangezet,...

Jury Adviescampagne 2019 bekend

Jury Adviescampagne 2019 bekend

De jury van de Adviescampagne 2019 bestaat uit Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Kalo Bagijn (mede-oprichter Brand New Day), merkenbouwer en reclamestrateeg Bert...