Relatie nog meer centraal stellen

Frank Boute 2018

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep uit Oisterwijk, slimmer adviseren. Als voorbeeld geeft hij internetmakelaars.nl.

Boute: “Mijn visie op de klant behouden is het denken in thema’s en life events. Een zo’n thema is wonen. Wij hebben een super makelaarsmodel in de markt gezet, Internetmakelaars.nl, waarbij ik mijn relaties een mooi aanbod kan doen het huis te verkopen via ons met de tool Funda natuurlijk.

“Wij kennen de klant, weten zijn of haar wensen en kunnen een totale begeleiding doen op het gebied van aan en verkoop, hypotheek, verzekeringen en binnenkort totaal verduurzamen van de woning. Ik zie het als een totaalconcept en denk overal een beetje voor te vragen. Als ik mijn rendement ga bekijken per relatie is dit toegenomen door meerdere diensten aan te bieden, zonder dat overheidsbepalingen zoals provisietransparantie (nog niet doorgevoerd door Financiën maar in mijn beleving een feit) en marktbewegingen. Mooi toch?

“Persoonlijk ben ik met de vestigingen Tilburg en Oisterwijk in juli begonnen en wij hebben reeds een flink aantal woningen verkocht en krijgen er nu weer in de verkoop. Hier zitten meerdere klanten bij die wij voorheen niet kenden en waarbij wij ook de hypotheek hebben verzorgd.

“Internetmakelaars.nl rol ik ook uit over Nederland , maar alleen bij professionele intermediairs, die zijn relatiegericht. Een makelaar is transactiegericht. Internetmakelaars heeft nu 40 vestigingen , maar dat gaan er zeker meer worden. De Hypotheekcompany van Christian Dijkhof heeft aangegeven ook mee te gaan doen.”

Risicoscan

Intergroep heeft slimmer adviseren ook in de organisatie ver doorgevoerd. Boute: “We hebben al onze klanten gesegmenteerd, gedifferentieerd en toegewezen aan een buitendienst of teamportefeuille. We hebben het zo ingericht dat een buitendienst vier beheerafspraken per week heeft. Dit wil zeggen dat een bestaande relatie wordt bezocht, alles wordt doorgenomen en dat de relatie in control is. Dit wordt door een bezoekrapport ook bekrachtigd. De relaties die onder de teamportefeuille vallen, worden gebeld door onze medewerkers.”

Sinds december 2018 heef Boute voor bedrijfsmatige klanten een risicomanager aangetrokken die per bedrijf een risicoscan maakt en de clausules checkt zoals genoemd in de polissen en nagaat of er voldaan wordt aan de wettelijke maatregelen. “De risicomanager bezoekt dus de zakelijke relaties buiten mijn accountmanagers om. Zo kan ik de adviezen, de verzekerde waarden en de risico `s zoals ingeschat door een accountmanager met elkaar vergelijken. Indien er verschillen optreden, gaan we met elkaar in gesprek en kijken we of het kennisniveau voldoende is en/of nemen we opmerkelijke zaken met elkaar door.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vind de balans op alle terreinen

Vind de balans op alle terreinen

(Uit VVP 6-2020) Er is heel veel meer in het adviseursleven dan alleen polissen sluiten. Dat is de duidelijke boodschap van de adviseurs in deze laatste aflevering...

Corona is een uitgelezen kans

Corona is een uitgelezen kans

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

(Adfiz in VVP-special Slimmer Adviseren, november 2019) Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur...

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Het leven van een financieel adviseur gaat niet over rozen, maar over leren. Als je een beetje ambitieus bent, zit je avond aan avond aan je wft. Daarnaast wil...

AFM over nazorg: de slimme onderscheiding

AFM over nazorg: de slimme onderscheiding

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Hoe onderscheid je je als financieel adviseur? Met goed advies, zeker, maar minstens zozeer door je klanten adequate nazorg te...

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren is onder meer de zaken zo organiseren dat meer ruimte ontstaat voor de advisering en voor het klantcontact. Henri Veldsink en Jeannette Veldsink...

Slimmer adviseren:  aanspreekpunt voor alle financiële zaken

Slimmer adviseren: aanspreekpunt voor alle financiële zaken

De klant die het kantoor van KOK Advies in Amstelveen binnenstapt, kan de koffiebar niet ontgaan. Evenmin als de hartelijke ontvangst. Het warme onthaal staat symbool...