Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Koffer reizen via Pixabay

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024)

‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager

INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie door de financiële instelling niet op een duurzame drager aan de klant is verstrekt. In deze uitspraak wijst de Geschillencommissie er op dat enkel het plaatsen van informatie in een ‘mijnomgeving’ niet volstaat. De commissie: “Met het plaatsen van de voorwaarden in een ‘mijnomgeving’, is niet voldaan aan het criterium van de duurzame drager. De voorwaarden bevinden zich in het domein van de verzekeraar, waardoor hij gedurende de looptijd van de verzekering de mogelijkheid heeft ze aan te passen. Het verstrekken van de voorwaarden in een ‘mijnomgeving’ voldoet alleen dan wanneer de verzekeraar niet de mogelijkheid heeft die voorwaarden aan te passen, hetgeen tot op heden technisch niet mogelijk gebleken is.” – Uitspraak GC 2023-0988

Zware koffer op schoot houden?

VOORZICHTIGHEID -  De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de kofferbak van de taxi geplaatst. Nadat de consument en zijn partner waren uitgestapt, is de taxichauffeur met de bagage weggereden. De verzekeraar wijst dekking af omdat de schade niet tijdig is gemeld, geen aangifte bij de politie is gedaan en ten aanzien van de waardevolle spullen de normale voorzichtigheid niet in acht is genomen.

De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar toch het maximaal verzekerde bedrag (3.000 euro) moet vergoeden, omdat hij heeft verzuimd de voorwaarden aan te leveren op een duurzame informatiedrager.

De commissie gaat niet in op de afwijzingsgronden die de verzekeraar heeft aangevoerd. Geregeld is de commissie het met verzekeraars eens dat niet de normale voorzichtigheid in acht is genomen. Maar of dit nu ook al  betekent dat koffers niet in de kofferbak (dus uit het zicht) van een taxi geplaatst mogen worden? – Uitspraak GC 2023-0988

25 meter is niet vlakbij

VOORWAARDEN - Een afstand van 25 meter is niet ‘vlakbij’, oordeelt de Geschillencommissie in een zaak rond bagagediefstal tijdens een korte stop van de consumenten in Spanje. Het grasveld waar zij samen de hond uitlieten lag volgens de consument op ongeveer 25 tot 50 meter afstand van de auto.

De verzekeraar stelde zich op het standpunt dat de consument en haar partner geen zicht hebben gehouden op de auto toen zij wegliepen, dat een afstand van 25 à 50 meter niet ‘vlakbij’ is en dat de consument en haar partner door de afstand niet snel konden ingrijpen. De consument stelde daartegenover dat zij en haar partner wel zicht op de auto hadden en vlakbij waren.

De commissie “neemt in haar overweging mee dat de consument bij de schademelding de verzekeraar heeft geïnformeerd dat zij en haar partner op ongeveer 50 meter afstand van de auto waren. Op een later moment heeft de consument verklaard dat het ongeveer 25 meter moet zijn geweest. Hoewel de verzekeraar mag afgaan op de eerste verklaring van de consument, is de commissie van oordeel dat ook een afstand van ongeveer 25 meter niet vlakbij is.”

Overigens waren in dit geval diefstalgevoelige bagage (en geld) hoe dan ook niet verzekerd. De verzekeringsvoorwaarden sloten diefstal hiervan tijdens een korte stop om te pauzeren nadrukkelijk uit. – Uitspraak GC 2023-0980

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...