Meer investeren in digitalisering en innovatie

Saket_Gulati-004-square

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector op te schudden. Als de Nederlandse verzekeraars de techreuzen uit de VS of de innovatieve verzekeraars in Azië willen bijhouden, moeten ze meer investeren in dienstverlening.

Als gevolg van de pandemie zijn de afgelopen jaren bijzonder winstgevend geweest voor Nederlandse verzekeraars. Neem bijvoorbeeld Allianz Benelux. Het bedrijf behaalde in 2020 een omzet van 4,2 miljard euro. Terwijl de omzet steeg, zagen verzekeraars een sterke daling in verzekeringskosten door de pandemie. Ongelukken kwamen minder vaak voor en met de trend naar thuiswerken waren inbraken ook een zeldzaamheid geworden. Kortom, de zaken lopen goed.

Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn gewend geraakt aan deze relatief comfortabele situatie. Volgens de jaarlijkse AM Insurance Monitor is er de afgelopen jaren weinig veranderd in het verzekeringslandschap op het gebied van digitalisering en innovatie. Als gevolg is er een enorme achterstand opgebouwd in de sector.

Technologie

Door de technologische ontwikkelingen veranderen ook de eisen van de klanten. Om de service en ervaring te verbeteren, moeten verzekeraars investeren in de uitbreiding van hun digitale diensten. Dit omvat mobiele apps die nieuwe producten en diensten aanbieden, zoals pay-per-use verzekeringen. In bredere zin, het innovatie dienstaanbod in cross-insurance ecosystemen wordt steeds belangrijker.

Er zijn veel digitalisering trends in de verzekeringssector in opkomst, denk aan InsurTech, AI en Internet of Things. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn over het algemeen trager en terughoudender om op deze nieuwe trends in te spelen in vergelijking met Amerikaanse of Aziatische concurrenten. Hier kunnen diverse redenen achter zitten: het vasthouden aan traditionele bedrijfsmodellen, politieke redenen, de culturele houding ten opzichte van risico en innovatie, of misschien de hoge eisen van gegevensbescherming en regelgeving.

Richtlijnen

Richtlijnen voor consumentenbescherming die hoog insteken, zijn essentieel. Veel bedrijven gebruiken de richtlijnen als een excuus om hun gebrek aan investeringen te rechtvaardigen. Deze regels moeten eigenlijk gezien worden als een kans om zich sterker te onderscheiden van de concurrenten. Het motto is immers: “Wij volgen de wettelijke voorschriften en ontwikkelen innovatieve producten voor de klant.”

Tot nu toe hebben verzekeraars weinig problemen gehad met hun conservatieve strategie, maar in de toekomst zal dit tot complicaties leiden. Digitale hulpmiddelen worden steeds belangrijker. Het is tegenwoordig zelfs onmogelijk om bepaalde problemen op te lossen zonder bijvoorbeeld gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Cyberaanvallen

Met digitalisering wordt het risico op cyberaanvallen ook groter. Verzekeringsmaatschappijen zijn zelf ook potentiële slachtoffers van cyberaanvallen geworden. Daarom is het belangrijk om dergelijke claims goed te beoordelen en hun eigen gegevens veilig te beheren. Moderne AI- en cloudoplossingen kunnen verzekeraars helpen bij het vastleggen en veilig opslaan van gegevens. Op deze manier zijn alle partijen beschermd in noodsituaties.

Door het proces van schadeafhandeling te automatiseren, is het mogelijk om AI in de verzekeringssector te integreren. AI bespaart niet alleen middelen en tijd, de technologie vereenvoudigt ook de processen voor klanten en minimaliseert verzekeringsfraude. Klassieke patronen in verzekeringsfraude zijn vaak makkelijker te herkennen met kunstmatige intelligentie. Bovendien vergemakkelijkt AI de risicoanalyse voordat een contract wordt afgesloten. Dit leidt tot meer zekerheid voor verzekeraars en eerlijkere prijzen voor klanten.

Sterke digitale infrastructuur

Werken op een datagedreven manier vereist wél een krachtige digitale infrastructuur. Veel bedrijven in de sector werken echter met systemen uit het vorige millennium. Verzekeraars moeten mee met de tijd en hun systemen naar de cloud verplaatsen voor verbeterde veiligheid en resultaten. Een moderne, cloudgebaseerde infrastructuur en applicatielandschap zorgt ervoor dat producten en diensten sneller beschikbaar zijn.

Een goede digitale infrastructuur is ook een effectieve manier om klanteisen bij te houden en daaraan te voldoen. Veel verzekeraars hebben nog behoefte aan investeringen om de veranderingen van de markt bij te houden. Maar als het om digitalisering gaat, moeten verzekeraars eindelijk consequent investeren in digitale producten en systematische vernieuwing. Snelle schaderegelingsprocessen of pay-per-use modellen kunnen namelijk makkelijker en beter worden geïmplementeerd met AI.

Veel verzekeraars hebben de afgelopen jaren te weinig gedaan om zich voor te bereiden op nieuwe uitdagingen. Nieuwe technologieën bieden ook een enorm zakelijk potentieel voor nieuwe bedrijfsmodellen en gelukkig vindt er een verschuiving in het denken plaats in de sector.

Saket Gulati is Vice President – Market Head, Nederland & Head of Financial Services Benelux bij Cognizant

Reactie toevoegen

 
Meer over
Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...

Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....

VIP Innovatie Congres: vernieuwen doe je samen

VIP Innovatie Congres: vernieuwen doe je samen

Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal. En daar is nog te...