84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

Christian Bouter 2020

Op basis van onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 84,7 procent van de klanten van financieel adviseurs geen service-abonnement afsluit. Uit de analyse blijkt tevens dat er separaat van de reguliere uitleg over nazorg in 42,5 procent van de klantcontacten gesproken wordt over een service-abonnement. Opvallend daarbij is dat adviesketens het service-abonnement vaker (44,8 procent) met klanten bespreken. Echter blijkt ook dat gemiddeld meer klanten van adviesketens (85,4 procent) geen service-abonnement afsluiten. Verder is onderzocht of er verschillen zijn tussen consumenten in de Randstad en de provincie. Daaruit blijkt dat klanten van financieel adviseurs in de Randstad (87,1 procent) de minste belangstelling hebben voor het afsluiten van een service-abonnement.

Aanleiding voor het onderzoek was de berichtgeving in verschillende media (oktober 2021) over de relevantie van service-abonnementen aangeboden door financieel adviseurs.

Kritisch

Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze.nl: “De resultaten van dit onafhankelijke onderzoek tonen aan dat service-abonnementen als aanvullende nazorg dienst gemiddeld bij vier op de tien klanten van financieel adviseurs wordt besproken. Consumenten lijken daarbij kritisch te zijn op het aanbod van hun financieel adviseur aangezien gemiddeld 30 procent van deze klanten daadwerkelijk een service-abonnement heeft afgesloten.

“Uit eerder onderzoek van de AFM is gebleken dat het merendeel van de financiële dienstverleners op een goede manier omgaat met het aanbieden van service-abonnementen. Uit de evaluatie van het provisieverbod, die in opdracht van het ministerie van Financiën is uitgevoerd, blijkt dat consumenten niet gemakkelijk accepteren dat ze moeten betalen voor nazorg. De resultaten uit het onderzoek van Advieskeuze.nl lijken deze conclusies te bevestigen.”

Reactie toevoegen

 
Online Marketing Academy van advieskeuze.nl

Online Marketing Academy van advieskeuze.nl

Advieskeuze.nl en Cliptoo hebben de Online Marketing Academy voor financiële dienstverleners gelanceerd.  In een gratis te downloaden eBook helpt de Academy...

Verbond opent loket beleggingsverzekeringen

Verbond opent loket beleggingsverzekeringen

Het Verbond opent een digitaal adviesloket beleggingsverzekeringen waar mensen kosteloos advies kunnen krijgen over de eventuele aanpassing van hun beleggingsverzekering....

Adviesbox lanceert koppeling met Advieskeuze.nl

Adviesbox lanceert koppeling met Advieskeuze.nl

Intersoftware heeft een koppeling met Advieskeuze.nl toegevoegd aan haar adviessoftware. Hiemee kan de adviseur een klant in Adviesbox eenvoudig uitnodigen om een...

Consumentenbond: meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl

Consumentenbond: meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl

De Consumentenbond heeft haar belang in Advieskeuze.nl uitgebreid naar 52 procent. De Consumentenbond vindt het "belangrijk dat er een onafhankelijk platform...

Attens werkt samen met Advieskeuze.nl

Attens werkt samen met Advieskeuze.nl

Het nieuwe hypotheeklabel Attens Hypotheken, een initiatief van Syntrus Achmea Real Estate & Finance, maakt gebruik van de techniek en data van Advieskeuze.nl...

Lloyds Bank integreert zoekmodule Advieskeuze.nl

Lloyds Bank integreert zoekmodule Advieskeuze.nl

Lloyds Bank heeft als zevende geldverstrekker een zoekmodule voor hypotheekadviseurs van Advieskeuze.nl geïntegreerd op haar website. Thijs Elsenaar, eCommerce...

Advieskeuze nu ook in zee met veh

Advieskeuze nu ook in zee met veh

Advieskeuze.nl en Vereniging Eigen Huis gaan samenwerken. Advieskeuze.nl werkte al samen met de Consumentenbond. Advieskeuze.nl en VEH (700.000 leden) gaan de dienstverlening,...

Tevreden.nl en Advieskeuze.nl werken samen

Tevreden.nl en Advieskeuze.nl werken samen

Tevreden.nl en Advieskeuze.nl gaan de financieel adviessector de oplossing bieden om op uniforme wijze de tevredenheid van hun klanten uit te vragen en zichtbaar...

Aankoopbemiddelaars zichtbaar op Advieskeuze

Aankoopbemiddelaars zichtbaar op Advieskeuze

Consumenten kunnen op Advieskeuze.nl nu ook een Erkend Aankoopbemiddelaar zoeken en vinden. Erkend Aankoopbemiddelaars zijn financieel adviseurs die consumenten...

Obvion werkt samen met Advieskeuze.nl

Obvion werkt samen met Advieskeuze.nl

Ook geldverstrekker Obvion start een samenwerking met het onafhankelijke platform Advieskeuze.nl om klanten te helpen met hun keuze voor een financieel adviseur.  ...