Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen bij de tussenpersoon. Aldus de Geschillencommissie.

De commissie stelt vast dat "de consument bij het aangaan van de hypotheek en de overlijdensrisicoverzekering is bijgestaan door een tussenpersoon. Een tussenpersoon moet als redelijk handelend en bekwame tussenpersoon op de hoogte zijn van de acceptatienormen van de bank waarmee deze zaken doet. Daarnaast is het aan de tussenpersoon om te controleren of het product voldoet aan de normen van de bank en de wensen en behoeften van de consument. Dit brengt mee dat de bank niet de verplichting heeft om te controleren of het verzekerde bedrag te hoog is. Daarnaast kan het zijn dat een klant een reden heeft om een hoger bedrag te verzekeren. De inventarisatie hiervan ligt bij de tussenpersoon en niet bij de bank. De bank had geen verplichting om het bedrag te controleren en als deze boven de acceptatienorm uitkwam de consument te waarschuwen."

De consument stelde dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door hem te verplichten een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten met een verzekerd bedrag van 25.000 euro. Daarnaast stelde de consument dat de bank het bedrag niet heeft gecontroleerd op het eigen acceptatiebeleid en bij een te hoog verzekerd bedrag de consument hiervan niet heeft verwittigd. De commissie oordeelt dat niet is komen vast te staan dat de bank heeft geëist dat een overlijdensrisicoverzekering werd afgesloten met een verzekerd bedrag van 25 mille. De consument voerde nog aan dat de bank had moeten controleren of het verzekerde bedrag afweek van de acceptatienorm van de bank en dat de bank de consument had moeten informeren wanneer het verzekerde bedrag ver boven het noodzakelijk verzekerd bedrag uitkwam. Maar in dit geval was dat dus niet de verantwoordelijkheid van de bank.

 

Reactie toevoegen

 
Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...