Aantal reisverzekeringen weer op niveau van voor corona

Cari Bonaire via Pixabay blauwe zee

ING ziet de reislust duidelijk toenemen. Dit blijkt uit het aantal afgesloten reisverzekeringen in 2022, dat met 50 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook gaan Nederlanders weer verder weg, blijkt uit de afgesloten dekkingen en claims uit verre landen. Zelfs in de wintersportmaanden december tot en met maart was een toename van claims buiten Europa te zien. De verhouding tussen kortlopende en doorlopende reisverzekeringen keert weer ten gunste van de doorlopende variant, net als vóór corona. Tegelijk is het aantal afgesloten werelddekkingen verviervoudigd, wat duidt op verdere reizen. Het claimgedrag is veranderd ten opzichte van de afgelopen twee jaar. Steeds meer claims komen van buiten Nederland en zelfs van buiten Europa. Hoewel meer wordt gereisd, vertrouwt nog niet iedereen erop dat de vakantie doorgaat: de annuleringsverzekering is populair.

ING: “De stijging van annuleringsverzekeringen heeft naast de toegenomen reislust waarschijnlijk ook te maken met de zeer besmettelijke omikron-variant die het reizen onzeker maakte. Een opvallend veelvoorkomende claim in de eerste maanden van 2022 was dan ook ‘annulering in verband met ziekte’.”

 

Reactie toevoegen

 
Aegon laat bij annuleringsdekking lijst ernstige ziekten los

Aegon laat bij annuleringsdekking lijst ernstige ziekten los

Aegon heeft bij de annuleringsdekking de eerder dit jaar in Radar bekritiseerde lijst ernstige ziekten losgelaten. Op de website van Aegon.nl is te lezen: “*In...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....

Kifid laat verzekeraar excuses maken

Kifid laat verzekeraar excuses maken

(Kifid-uitspraak GC 2023-0052) De consument stelt dat de verzekeraar en zijn alarmcentrale geen adequate hulp hebben geboden bij de repatriëring van de man...

Van dwang geen sprake

Van dwang geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...

Klant had vroeger moeten opstaan

Klant had vroeger moeten opstaan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0785) Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de...

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers...

Reis afbreken niet hetzelfde als reis annuleren

Reis afbreken niet hetzelfde als reis annuleren

(Rechtspraak) Volgens de kantonrechter is afbreken van een reis niet hetzelfde als annuleren. De kantonrechter: “In artikel 30.1 polisvoorwaarden wordt een...

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Knab introduceert een doorlopende zakelijke reisverzekering voor ZZP’ers. De online bank doet dit samen met insurtech Alicia. De verzekering is ontwikkeld...

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar...

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz gaat medio augustus verder met De Goudse in gesprek over de Reis App. Adfiz: “De Goudse heeft deze reisverzekering als serviceproduct in de markt gezet...