Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vliegveld via Pixabay

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers van 2021 en 2019 (2020 is vanwege de coronasituatie niet meegenomen in het onderzoek).

Bianca Knispel, ceo OHRA: “Als reisverzekeraar hebben we jarenlange ervaring met claims en niet eerder stond bagage op 1 in de categorie ‘Verloren’. Opvallend is dat ook beschadigde bagage deze zomer veel meer geclaimd werd; het vormt dit jaar 21 procent van alle schadeclaims. Klanten die een claim bij ons indienen voor verloren of beschadigde bagage tijdens hun vliegreis, verwijzen we naar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. De aansprakelijkheid ligt bij de maatschappij. Het is van groot belang dat reizigers die te maken krijgen met verloren of beschadigde bagage, de luchthaven niet verlaten zonder dat zij zich eerst bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij melden. En vraag altijd om een kopie van deze melding.”

Naast de claims rondom bagage, valt ook op dat er in de afgelopen zomers relatief vaker beschadigde fietsen (zes procent van de schadeclaims in 2022 en acht procent in 2021) en gestolen fietsen (acht procent van de diefstalclaims in 2022 en veertien procent in 2021) zijn gemeld. In 2019 was dit respectievelijk drie en vier procent. Dit wijst erop dat Nederlanders sinds corona vaker met de fiets op vakantie gaan, aldus Ohra.

Reactie toevoegen

 
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Minder OHRA-klanten kiezen voor maximaal eigen risico

Minder OHRA-klanten kiezen voor maximaal eigen risico

"In vergelijking met vorig jaar zijn er minder nieuwe klanten die kiezen voor een maximaal eigen risico in ruil voor een lagere zorgpremie. In 2021 koos 12,7 procent...

Stijging zorgpremie OHRA 9,65 euro

Stijging zorgpremie OHRA 9,65 euro

De maandpremie van de basisverzekering van OHRA Zorg wordt 145,60 euro in 2024, een premiestijging van 9,65 euro per maand.  Volgens Maaike van Beijsterveldt,...

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Reparatie in plaats van vervanging bij beschadigingen aan bezit of woning worden de norm bij Ohra. "We streven naar minimaal 65 procent duurzaam herstel van claims...