Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Euro's nieuw via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de consument behartigd bij de aanvraag van het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van de ex-partner van de consument en de verhoging van de geldlening. Hierdoor heeft de geldverstrekker die aanvraag afgewezen. Kort daarna heeft dezelfde geldverstrekker de nieuwe aanvraag van de consument via een andere adviseur wel geaccepteerd. Hoewel opmerkelijk is dat de geldverstrekker die aanvraag heeft geaccepteerd, is niet gebleken dat de oorzaak daarvan is gelegen in het tekortschieten van de adviseur. De adviseur heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat hij alle informatie van de consument aan de geldverstrekker heeft gestuurd en hij heeft daarmee heeft hij voldaan aan zijn verzwaarde motiveringsplicht. Waarom de geldverstrekker de aanvraag van de consument alsnog heeft gehonoreerd, kan de adviseur niet achterhalen omdat de geldverstrekker hem hierover geen informatie verstrekt. Hoewel de communicatie vanuit de adviseur richting de consument niet de schoonheidsprijs verdient, is dit evenmin een grond voor schadevergoeding. De vordering van de consument (de factuur van 1.875 euro voor de kosten van het hypotheekadvies en de bemiddeling) wordt daarom afgewezen.

De Geschillencommissie: "Uit de vele Whatsapp- en e-mailcontacten blijkt de ergernis vanuit de adviseur naar en over de boekhouder en haar betrokkenheid in het aanvraagproces. Ook volgt duidelijk uit het
contact het onbegrip van de adviseur voor de uitingen en vragen van de consument. Verder volgt uit het dossier dat de adviseur onvoldoende duidelijk heeft gecommuniceerd over de kosten die de consument zou moeten betalen voor zijn dienstverlening. Het had op de weg van de adviseur gelegen om meer oog te hebben voor de onvrede en vragen van de consument - als zijn opdrachtgever - door (beter) met hem het gesprek aan te gaan. Deze vaststelling maakt echter niet dat de adviseur het door de consument gevorderde
bedrag moet betalen. Daarvoor bieden de feiten geen grondslag."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...