AFM formuleert brede \'denkrichting\' pensioenadvies

AFM gebouw

Samen met een brede vertegenwoordiging uit de financiële sector heeft de AFM een denkrichting uitgewerkt voor efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten. Het document is geen leidraad die voorschrijft hoe pensioendienstverlening moet worden ingericht, maar een hulpmiddel voor adviseurs om hun processen voor de klant te vereenvoudigen en daarmee het minder complexe pensioenadvies betaalbaar te houden. Bijvoorbeeld door de klant zelf aan het werk te zetten.

 

Met de denkrichting voor een efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten, wil de AFM de sector laten zien dat er binnen de bestaande wet- en regelgeving voldoende ruimte is om de pensioendienstverlening (kosten)efficiënter in te richten, om daarmee goed aan te sluiten op de behoefte en de wensen van de klant. In een toelichting schrijft de toezichthouder: "We zien dat werkgeverspensioenregelingen versoberen. Dat leidt tot een lagere pensioenopbouw. Het pensioeninkomen van de consument wordt steeds meer zijn eigen verantwoordelijkheid. Adviseurs en financiële dienstverleners kunnen consumenten helpen door efficiëntere pensioendienstverlening aan te bieden die tot een betaalbare oplossing voor hun pensioenvraagstuk leidt."

 

Adviesmodules
De denkrichting bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het proces om tot efficiënte en nuttige pensioendienstverlening te komen. De kern van dit proces is een modulaire aanpak. In elke fase van de pensioendienstverlening (oriëntatie, inventarisatie/analyse en advies/oplossing) kan de adviseur bepalen welke modules, zoals life events en de verschillende oplossingsmogelijkheden voor het pensioenvraagstuk, hij wel of niet kan gebruiken in zijn pensioendienstverlening. Life events en oplossingsmogelijkheden, die bij voorbaat niet relevant zullen zijn, kunnen direct uitgesloten worden, zodat alleen die stappen doorlopen worden die werkelijk waarde toevoegen voor de klant. Een volledig integraal adviesproces doorlopen is dus lang niet altijd noodzakelijk. Deze denkrichting past dan ook in het eerder gepubliceerde concept ‘Dienstverlening op maat’ van de AFM. Daarin gaf de toezichthouder al aan dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en de klantsituatie minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten.

In het tweede deel van de denkrichting wordt het in deel één beschreven dienstverleningsproces door middel van drie voorbeelden, die de AFM samen met de financiële sector heeft uitgewerkt, verduidelijkt. De AFM benadrukt dat deze voorbeelden slechts dienen als aanzet voor een verdere gedachtevorming over de invulling van de pensioendienstverlening. In het derde en laatste onderdeel van de Denkrichting worden een vijftal suggesties gedaan voor een efficiëntere pensioendienstverlening. Deze zijn in de gesprekken tussen de toezichthouder en de financiële sector naar voren gekomen.

 

Brede samenwerking
Dat marktpartijen en toezichthouder gezamenlijk een denkrichting formuleren is nieuw voor de AFM. "Hiervoor is gekozen omdat wij belang hechten aan de gezamenlijke aanpak van het maatschappelijk belangrijke pensioenvraagstuk." De marktpartijen die een actieve bijdrage hebben geleverd aan deze eerste Denkrichting van de AFM zijn ABN Amro, Adfiz, Aegon, Consumentenbond, Delta Lloyd, Bureau D&O, Duin & Pedroli, Knab, Pensioenplanning.NL, het Verbond van Verzekeraars en de Vereniging FFP.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Dick Aardenburg - 8 mei 2014

Waarom zouden mensen nu ineens hun schoenendozen wel uit kunnen pluizen? Hebben zij nu ineens wel verstand van polisbladen enz gekregen?? En wanneer zij 1 of meer bladen vergeten, dan is de adviseur verantwoordelijk volgens huidige opvattingen. Dus laten wij klanten een vrijwaring (gelijk aan die van accountants) ondertekenen. Zo staat het belang van de klant idd helemaal centraal (sic).

Alex Klein - 8 mei 2014

Een positieve benadering zou wellicht een ander beeld kunnen geven ;-)

Alex Klein - 8 mei 2014

Volgens mij gaat het er juist om dat een adviseur minder werk hoeft te verrichten als hij zijn klant meer zelfwerkzaam maakt. De klant een lagere factuur, de adviseur meer tijd om te adviseren. Zo maak je pensioenadvies voor een grotere groep consumenten bereikbaar en kan de adviseur doen waar hij goed in is en plezier in heeft. Het lijkt zo simpel en toch gaan er nog veel adviesuren verloren aan het uitpluizen van een ongeordende schoenendoos.

Dick Aardenburg - 8 mei 2014

Dienstverlening op maat?? Hoe meer werk iemand verricht... hoe hoger de rekening... wat is daar in vredesnaam nieuw aan?? Oude wijn in nieuwe jasjes. Wat een verspilling van tijd en geld. Maar ja, hoe moet je anders de beroerde uitwerking van het provisieverbod vergoeilijken?

Meer over
Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

VFBO: "Pensioenadvies toegankelijker en betaalbaarder maken"

VFBO: "Pensioenadvies toegankelijker en betaalbaarder maken"

Het Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) roept de politiek op om met werkgevers een politiek actief beleid te ontwikkelen om financieel advies in het...