Bank moet waarschuwen voor gevolgen niet doorlopen identificatieproces

Vingerafdruk via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0345) De consumenten stellen dat de bank in haar zorgplicht te kort is geschoten en op onjuiste gronden hun gezamenlijke spaarrekening heeft opgezegd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consumenten gedeeltelijk gegrond is.

De commissie: “Vast staat dat de bank de consumenten niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen - namelijk de opzegging van de spaarrekening - bij het niet nakomen van haar verzoeken om het identificatieproces te doorlopen en de spaarrekening te activeren. Uit de correspondentie kan niet geconcludeerd worden dat het voor de consumenten voldoende kenbaar was of had moeten zijn, dat de bank hun spaarrekening zou opzeggen als zij niet zouden voldoen aan de verzoeken en dat de bank ook geen nieuwe klanten meer aanneemt voor deze spaarrekening. Onder die omstandigheden is op grond van de aanvullende werking van de redelijkheid en de billijkheid (artikel 6:248 lid 1 BW) een opzegging alleen maar mogelijk indien de consumenten eerst gewaarschuwd voor de mogelijk gevolgen bij het niet nakomen van de verzoeken van de bank om het identificatieproces te doorlopen en de spaarrekening te activeren.”

De bank (Brand New Day Bank) dient de spaarrekening van de consumenten te herstellen mits de consumenten het identificatieproces doorlopen.

De bestede tijd aan de klacht wordt volgens de vaste lijn van de commissie niet toegewezen. De overige door de consumenten gevorderde schadevergoeding is onvoldoende onderbouwd en wordt niet toegewezen.

Reactie toevoegen

 
Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....