Bank moet waarschuwen voor gevolgen niet doorlopen identificatieproces

Vingerafdruk via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0345) De consumenten stellen dat de bank in haar zorgplicht te kort is geschoten en op onjuiste gronden hun gezamenlijke spaarrekening heeft opgezegd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consumenten gedeeltelijk gegrond is.

De commissie: “Vast staat dat de bank de consumenten niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen - namelijk de opzegging van de spaarrekening - bij het niet nakomen van haar verzoeken om het identificatieproces te doorlopen en de spaarrekening te activeren. Uit de correspondentie kan niet geconcludeerd worden dat het voor de consumenten voldoende kenbaar was of had moeten zijn, dat de bank hun spaarrekening zou opzeggen als zij niet zouden voldoen aan de verzoeken en dat de bank ook geen nieuwe klanten meer aanneemt voor deze spaarrekening. Onder die omstandigheden is op grond van de aanvullende werking van de redelijkheid en de billijkheid (artikel 6:248 lid 1 BW) een opzegging alleen maar mogelijk indien de consumenten eerst gewaarschuwd voor de mogelijk gevolgen bij het niet nakomen van de verzoeken van de bank om het identificatieproces te doorlopen en de spaarrekening te activeren.”

De bank (Brand New Day Bank) dient de spaarrekening van de consumenten te herstellen mits de consumenten het identificatieproces doorlopen.

De bestede tijd aan de klacht wordt volgens de vaste lijn van de commissie niet toegewezen. De overige door de consumenten gevorderde schadevergoeding is onvoldoende onderbouwd en wordt niet toegewezen.

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....