Bank moet waarschuwen voor gevolgen niet doorlopen identificatieproces

Vingerafdruk via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0345) De consumenten stellen dat de bank in haar zorgplicht te kort is geschoten en op onjuiste gronden hun gezamenlijke spaarrekening heeft opgezegd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consumenten gedeeltelijk gegrond is.

De commissie: “Vast staat dat de bank de consumenten niet heeft gewaarschuwd voor de gevolgen - namelijk de opzegging van de spaarrekening - bij het niet nakomen van haar verzoeken om het identificatieproces te doorlopen en de spaarrekening te activeren. Uit de correspondentie kan niet geconcludeerd worden dat het voor de consumenten voldoende kenbaar was of had moeten zijn, dat de bank hun spaarrekening zou opzeggen als zij niet zouden voldoen aan de verzoeken en dat de bank ook geen nieuwe klanten meer aanneemt voor deze spaarrekening. Onder die omstandigheden is op grond van de aanvullende werking van de redelijkheid en de billijkheid (artikel 6:248 lid 1 BW) een opzegging alleen maar mogelijk indien de consumenten eerst gewaarschuwd voor de mogelijk gevolgen bij het niet nakomen van de verzoeken van de bank om het identificatieproces te doorlopen en de spaarrekening te activeren.”

De bank (Brand New Day Bank) dient de spaarrekening van de consumenten te herstellen mits de consumenten het identificatieproces doorlopen.

De bestede tijd aan de klacht wordt volgens de vaste lijn van de commissie niet toegewezen. De overige door de consumenten gevorderde schadevergoeding is onvoldoende onderbouwd en wordt niet toegewezen.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...