Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Stefanie van Rootselaar 2024

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht van Brand New Day onder 1230 mensen.

"Vrouwen zijn zich bewuster van de pensioenkloof, vrezen dat ze hun huidige levensstandaard na pensioendatum niet kunnen voortzetten en willen actie ondernemen. Een derde van de vrouwen geeft hierin aan dat ze in 2024 meer geld voor hun pensioen opzij gaan zetten, stelt Stefanie van Rootselaar, hoofd communicatie van Brand New Day. “Het grotere pensioenbewustzijn zien we terug in ons klantenbestand; het percentage vrouwen is gegroeid van 24 procent in 2019 naar 36 procent in 2023.”

Uit het onderzoek blijkt dat de pensioenzorgen in het algemeen toenemen. Bijna de helft van de vrouwen (46%) denkt niet dat ze hun huidige levensstijl kunnen voortzetten tijdens hun pensioenperiode. De meeste vrouwen geven aan dat ze in de afgelopen jaren bewuster bezig zijn geweest met de opbouw van hun pensioen.

Veel Nederlanders willen in 2024 meer geld opzijzetten dan in 2023, zo blijkt uit de enquête. Dat geldt voor 44% van de vrouwen en 44% van de mannen. Het verhogen van het pensioen blijkt daarbij de belangrijkste overweging voor zowel mannen (38%) als vrouwen (32%).

Vrouwen die nu al extra geld opzijzetten voor hun pensioen doen dat in 47% van de gevallen omdat ze denken anders niet genoeg pensioeninkomen te hebben, 27% geeft aan dat ze eerder met pensioen willen dan de AOW-leeftijd.

Vrouwen overtreffen mannen qua voornemen om een algemene financiële buffer op te bouwen:  66% zet hiervoor geld opzij, tegen 55% van de mannen. De energiecrisis en de hoge inflatie in 2023 hebben wel sporen nagelaten. Vooral vrouwen hebben economische pijn gevoeld. Zo zegt 29% dat ze minder geld opzij hebben kunnen zetten wegens de gestegen prijzen, tegen 21% bij de mannen. Aan de andere kant zegt de helft van de vrouwen dat de gestegen prijzen wel een reden waren om bewuster bezig zijn om een buffer voor de toekomst op te bouwen.

Toch zal de pensioenkloof niet stel verdwenen zijn. Qua aanvullend pensioen (met belastingvoordeel) kunnen vrouwen nog een flinke slag maken. Slechts 18% van de vrouwen geeft in de enquête aan van deze mogelijkheid gebruik te maken, tegen 31% bij de mannen. Bij zelf sparen/beleggen houden vrouwen (36%) en mannen (38%) elkaar in evenwicht. 38% van de vrouwen bouwt via een werkgever pensioen op, tegen 45% bij de mannen.

 

Reactie toevoegen

 
Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Het door klanten aan Brand New Day toevertrouwde vermogen steeg vorig jaar met 38 procent tot 3,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 55 procent tot 3,5 miljoen....

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...