Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Stefanie van Rootselaar 2024

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht van Brand New Day onder 1230 mensen.

"Vrouwen zijn zich bewuster van de pensioenkloof, vrezen dat ze hun huidige levensstandaard na pensioendatum niet kunnen voortzetten en willen actie ondernemen. Een derde van de vrouwen geeft hierin aan dat ze in 2024 meer geld voor hun pensioen opzij gaan zetten, stelt Stefanie van Rootselaar, hoofd communicatie van Brand New Day. “Het grotere pensioenbewustzijn zien we terug in ons klantenbestand; het percentage vrouwen is gegroeid van 24 procent in 2019 naar 36 procent in 2023.”

Uit het onderzoek blijkt dat de pensioenzorgen in het algemeen toenemen. Bijna de helft van de vrouwen (46%) denkt niet dat ze hun huidige levensstijl kunnen voortzetten tijdens hun pensioenperiode. De meeste vrouwen geven aan dat ze in de afgelopen jaren bewuster bezig zijn geweest met de opbouw van hun pensioen.

Veel Nederlanders willen in 2024 meer geld opzijzetten dan in 2023, zo blijkt uit de enquête. Dat geldt voor 44% van de vrouwen en 44% van de mannen. Het verhogen van het pensioen blijkt daarbij de belangrijkste overweging voor zowel mannen (38%) als vrouwen (32%).

Vrouwen die nu al extra geld opzijzetten voor hun pensioen doen dat in 47% van de gevallen omdat ze denken anders niet genoeg pensioeninkomen te hebben, 27% geeft aan dat ze eerder met pensioen willen dan de AOW-leeftijd.

Vrouwen overtreffen mannen qua voornemen om een algemene financiële buffer op te bouwen:  66% zet hiervoor geld opzij, tegen 55% van de mannen. De energiecrisis en de hoge inflatie in 2023 hebben wel sporen nagelaten. Vooral vrouwen hebben economische pijn gevoeld. Zo zegt 29% dat ze minder geld opzij hebben kunnen zetten wegens de gestegen prijzen, tegen 21% bij de mannen. Aan de andere kant zegt de helft van de vrouwen dat de gestegen prijzen wel een reden waren om bewuster bezig zijn om een buffer voor de toekomst op te bouwen.

Toch zal de pensioenkloof niet stel verdwenen zijn. Qua aanvullend pensioen (met belastingvoordeel) kunnen vrouwen nog een flinke slag maken. Slechts 18% van de vrouwen geeft in de enquête aan van deze mogelijkheid gebruik te maken, tegen 31% bij de mannen. Bij zelf sparen/beleggen houden vrouwen (36%) en mannen (38%) elkaar in evenwicht. 38% van de vrouwen bouwt via een werkgever pensioen op, tegen 45% bij de mannen.

 

Reactie toevoegen

 
VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...