Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Stefanie van Rootselaar 2024

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht van Brand New Day onder 1230 mensen.

"Vrouwen zijn zich bewuster van de pensioenkloof, vrezen dat ze hun huidige levensstandaard na pensioendatum niet kunnen voortzetten en willen actie ondernemen. Een derde van de vrouwen geeft hierin aan dat ze in 2024 meer geld voor hun pensioen opzij gaan zetten, stelt Stefanie van Rootselaar, hoofd communicatie van Brand New Day. “Het grotere pensioenbewustzijn zien we terug in ons klantenbestand; het percentage vrouwen is gegroeid van 24 procent in 2019 naar 36 procent in 2023.”

Uit het onderzoek blijkt dat de pensioenzorgen in het algemeen toenemen. Bijna de helft van de vrouwen (46%) denkt niet dat ze hun huidige levensstijl kunnen voortzetten tijdens hun pensioenperiode. De meeste vrouwen geven aan dat ze in de afgelopen jaren bewuster bezig zijn geweest met de opbouw van hun pensioen.

Veel Nederlanders willen in 2024 meer geld opzijzetten dan in 2023, zo blijkt uit de enquête. Dat geldt voor 44% van de vrouwen en 44% van de mannen. Het verhogen van het pensioen blijkt daarbij de belangrijkste overweging voor zowel mannen (38%) als vrouwen (32%).

Vrouwen die nu al extra geld opzijzetten voor hun pensioen doen dat in 47% van de gevallen omdat ze denken anders niet genoeg pensioeninkomen te hebben, 27% geeft aan dat ze eerder met pensioen willen dan de AOW-leeftijd.

Vrouwen overtreffen mannen qua voornemen om een algemene financiële buffer op te bouwen:  66% zet hiervoor geld opzij, tegen 55% van de mannen. De energiecrisis en de hoge inflatie in 2023 hebben wel sporen nagelaten. Vooral vrouwen hebben economische pijn gevoeld. Zo zegt 29% dat ze minder geld opzij hebben kunnen zetten wegens de gestegen prijzen, tegen 21% bij de mannen. Aan de andere kant zegt de helft van de vrouwen dat de gestegen prijzen wel een reden waren om bewuster bezig zijn om een buffer voor de toekomst op te bouwen.

Toch zal de pensioenkloof niet stel verdwenen zijn. Qua aanvullend pensioen (met belastingvoordeel) kunnen vrouwen nog een flinke slag maken. Slechts 18% van de vrouwen geeft in de enquête aan van deze mogelijkheid gebruik te maken, tegen 31% bij de mannen. Bij zelf sparen/beleggen houden vrouwen (36%) en mannen (38%) elkaar in evenwicht. 38% van de vrouwen bouwt via een werkgever pensioen op, tegen 45% bij de mannen.

 

Reactie toevoegen

 
Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....