CMIS: dienstverlening geldverstrekkers stabiel ondanks grote drukte

Witwassen waslijn via Pixabay

De dienstverlening van de geldverstrekkers is in het eerste kwartaal van 2022 stabiel gebleven, ondanks enorme drukte, zo blijkt uit de meest recente kwartaalmeting van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op de bij CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) werkzame adviseurs en binnendienstmedewerkers.

"De verbeteringen die veel (grotere) financiers de afgelopen jaren in hun dienstverlening hebben doorgevoerd, betaalden zich uit: ondanks de drukte en veelal kleine achterstanden bleef de tevredenheid over de verleende service bij de meeste aanbieders heel lang op peil. Met als conclusie dat aan het einde vaak dezelfde geldverstrekkers er weer bovenuit steken. Helaas is dat andersom ook het geval. Een andere conclusie is dat de steeds verder toenemende CDD-controles, gericht op het tegengaan van witwassen, fraude en financiering van terrorisme, de trend van een betere dienstverlening lijken te keren. De vraag is ook of deze controles nog proportioneel en doelmatig zijn", aldus CMIS.

CMIS wijst erop dat er veel aandacht is voor de kritiek van Bunq op de richtlijnen DNB voor de witwasaanpak. "Ook bij het aanvragen van een hypotheek krijgen betrokkenen inmiddels te maken met deze controles. De grote financiers hebben hiervoor de laatste jaren enorme afdelingen opgezet, waarbij de invoering van een dergelijke aanpak volgens een voorspelbaar patroon verloopt. De van de toezichthouder meegekregen open normen leiden tot onzekerheid bij medewerkers en daardoor worden consumenten bij aanvang overvraagd voor documenten. Voorbeelden zijn het aantonen van de herkomst van eigen middelen uit erfenissen en echtscheidingen daterend uit de vorige eeuw. Ook is op voorhand vaak niet duidelijk welke stukken dienen te worden aangeleverd. De beoordeling hiervan zorgt in sommige gevallen tot een flinke vertraging van de aanvraag. De invoering van de controles leidt zeker in de beginfase tot een significant slechtere performance. Mogelijk dat ook andere geldverstrekkers dergelijke controles gaan opzetten en dat deze zich uitbreiden tot beheer (extra aflossingen) en het uitbetalen van een box 3-deel (aantonen doel)."

De zaak rond Meesters in Hypotheken toont aan dat fraude voorkomt, stelt CMIS. "De vraag is wel of de huidige CDD-controles de juiste manier zijn om dit tegen te gaan. Bij adviseurs is er in ieder geval grote twijfel over de doelmatigheid en de proportionaliteit van de witwasaanpak. We gaan graag in gesprek met aanbieders die bezig zijn om CDD-controles op te zetten om onze ervaringen op dit vlak te delen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Miranda van Rijswijk nieuwe Channel Distributie Manager Merius

Miranda van Rijswijk nieuwe Channel Distributie Manager Merius

Miranda van Rijswijk is de nieuwe Channel Distributie Manager voor Merius Hypotheken. In deze nieuwe rol is Van Rijswijk onder meer verantwoordelijk voor het aangaan...

CMIS Franchise: de plus- en pijnpunten bij geldverstrekkers

CMIS Franchise: de plus- en pijnpunten bij geldverstrekkers

Adviseurs zijn tevreden over de dienstverlening van geldverstrekkers, ook als zijn er wel enkele verbeterpunten,zoals de afwikkeling van hypotheekaanvragen van zelfstandigen....

CMIS van start met Impact Hypotheken

CMIS van start met Impact Hypotheken

Impact Hypotheken, het nieuwe duurzame label van CMIS Group, gaat de aankoop en het bezit van woningen met minimaal energielabel A én het verduurzamen van...

CMIS Franchise start samenwerking met Financium

CMIS Franchise start samenwerking met Financium

CMIS Franchise en kredietspecialist Financium zijn een samenwerking aangegaan. Dankzij de nieuwe, centrale samenwerking krijgen de adviseurs van De Hypotheekshop,...

CMIS-deelnemers: Lloyds Bank beste midoffice

CMIS-deelnemers: Lloyds Bank beste midoffice

Lloyds Bank had in het tweede kwartaal van 2021 de beste midoffice, zo blijkt uit de kwartaalmeting van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op de bij...

CMIS naar ruim 250 vestigingen

CMIS naar ruim 250 vestigingen

CMIS Franchise zag in de eerste helft van dit jaar tien nieuwe vestigingen toegevoegd aan haar adviesketens  Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur.....

Hypotheekadviseur wil betrouwbare en voorspelbare geldverstrekkers

Hypotheekadviseur wil betrouwbare en voorspelbare geldverstrekkers

Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid blijken keer op keer cruciale waarden voor adviseurs, zeker in de huidige woningmarkt. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking...

Pilot van start om snel hyptheekdata te delen

Pilot van start om snel hyptheekdata te delen

Aegon Hypotheken, HDN, Faster Forward en CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) zijn een pilot gestart waardoor adviseurs hypotheekdata...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Dit jaar wordt circa tachtig procent van alle hypotheekadviseurs opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen. Zo'n tachtig bedrijven en instanties uit de hypotheekmarkt...