Corona-aanpak reizen binnen Europa aangepast

Venetië via Pixabay

Vanaf 27 juli geeft Nederland geen oranje reisadvies aan EU-landen enkel op basis van het aantal coronabesmettingen. Een land kan nog wel een oranje reisadvies krijgen als er een nieuwe virusvariant opduikt. In de praktijk betekent dit dat op dit moment reizen naar geen enkel EU-land wordt ontraden en een geel of groen reisadvies krijgt. Daarmee brengt Nederland zijn reisadviezen in lijn met veel andere Europese landen. Het blijft mogelijk dat landen aan reizigers uit Nederland extra inreismaatregelen kunnen opleggen.

Als reisadviezen alleen gebaseerd zijn op besmettingscijfers, dan is de kans groot dat reizigers de komende weken voor steeds meer landen het advies krijgen om er alleen naartoe te gaan als het noodzakelijk is. Omdat besmettingscijfers weer op zullen gaan lopen nu veel landen versoepelen. Het kabinet vindt dit, gezien de veranderde coronasituatie (vaccinatiegraad, situatie ziekenhuizen en gebruik van het coronabewijs) in Europa, niet langer nodig en proportioneel. Een oranje reisadvies wordt vanaf 27 juli alleen nog gegeven aan landen waar een zorgwekkende nieuwe variant van het virus is die nog niet wijdverspreid is in Nederland.

Om te voorkomen dat het coronavirus mee naar huis genomen wordt, hebben reizigers vanaf 12 jaar per 8 augustus 2021 bij terugkeer naar Nederland een coronabewijs nodig als zij uit een EU-land komen met een geel reisadvies. Een coronabewijs kan een vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatief testbewijs zijn. Voor reizigers uit een land met een groen reisadvies gelden geen maatregelen bij terugkeer.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aegon laat bij annuleringsdekking lijst ernstige ziekten los

Aegon laat bij annuleringsdekking lijst ernstige ziekten los

Aegon heeft bij de annuleringsdekking de eerder dit jaar in Radar bekritiseerde lijst ernstige ziekten losgelaten. Op de website van Aegon.nl is te lezen: “*In...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....

Kifid laat verzekeraar excuses maken

Kifid laat verzekeraar excuses maken

(Kifid-uitspraak GC 2023-0052) De consument stelt dat de verzekeraar en zijn alarmcentrale geen adequate hulp hebben geboden bij de repatriëring van de man...

Van dwang geen sprake

Van dwang geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...

Klant had vroeger moeten opstaan

Klant had vroeger moeten opstaan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0785) Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de...

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers...

Reis afbreken niet hetzelfde als reis annuleren

Reis afbreken niet hetzelfde als reis annuleren

(Rechtspraak) Volgens de kantonrechter is afbreken van een reis niet hetzelfde als annuleren. De kantonrechter: “In artikel 30.1 polisvoorwaarden wordt een...

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Knab introduceert een doorlopende zakelijke reisverzekering voor ZZP’ers. De online bank doet dit samen met insurtech Alicia. De verzekering is ontwikkeld...

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar...

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz gaat medio augustus verder met De Goudse in gesprek over de Reis App. Adfiz: “De Goudse heeft deze reisverzekering als serviceproduct in de markt gezet...